Page 109 - kdk-sempozyum-1
P. 109

retiyle tesis edildiğinin kabulü mümkün bulunmadığından, davanın görüm ve çö-
          zümünde adli yargı yeri görevli bulun(duğuna)» karar vermiştir. (UM, E. 2013/253,
          K. 2013/367, KT. 11.03.2013, RG. 18.04.2013, Mükerrer, sy. 28622. Benzer şekilde bkz.
          UM, E. 2013/254, K. 2013/368, KT. 11.03.2013, RG. 18.04.2013, Mükerrer, sy. 28622;
          UM, E. 2012/42, K. 2012/113, KT. 21.05.2012, RG. 18.06.2012, Mükerrer, sy. 28327;
          UM, E. 2008/33, K. 2009/36, KT. 02.03.2009, RG. 24.07.2009, sy. 27298).
          Bir diğer örnek Teşkilatı Güçlendirme ve/veya Destekleme Vakıflarıdır. Uyuş-
          mazlık Mahkemesi’nin bu konuda çok çarpıcı bir kararını görüyoruz. Uyuşmaz-
          lık  Mahkemesi,  mülkiyeti  Adalet  Teşkilatını  Güçlendirme  Vakfı  (ATGV)’na  ait
          lojmanda oturan bir hakimin geçici görevi sona ermesine rağmen bu lojmanda
          ailesinin oturmasına izin verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun Vakıf Yönetim
          Kurulunca reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı davanın, işlemin adalet
          hizmetiyle birlikte yürüyen ve ona bitişik idari nitelik taşıdığı gerekçesiyle idari
          yargı yerince çözümlenmesi gerektiğine karar vermiştir. Uyuşmazlık Mahkemesi
          bu sonuca, ATGV’nın hukuki statüsünü sonra da ATGV ile davacı hakim arasın-
          daki hukuki ilişkinin niteliğini irdeleyerek varmıştır. UM, vakıf bir özel hukuk tü-
          zel kişisi olsa da oluşumu, gelirleri ve tanınan muafiyetler dikkate alındığında
          ATGV’nin hukuki niteliğini “ ... ‘adalet hizmeti’ne yardımcı ve ‘o’ na bitişik olarak
          kamu hizmeti yerine getiren ve [kurucuları ile organları tümüyle Bakanlık merkez
          teşkilatında görev yapan kamu görevlilerinden oluşmasından hareketle] ağırlık-
          lı olarak kamusal bir nitelik taşıması dolayısıyla da kamu tüzel kişiliğine yakla-
          şan yeni bir müessese olduğunun kabulü gerekir” şeklinde tespit ettikten sonra
          “Kamu görevlilerine lojman tahsis edilmesi, 2946 sayılı Kamu Konutları Kanunu
          ve buna göre çıkarılan Kamu Konutları Yönetmeliği ile düzenlenmiş olup, bu
          yasal düzenlemeler idare hukuku alanının kapsamında bulunmaktadır” gerekçe-
          siyle ATGV ile davacı hakim arasındaki hukuki ilişkinin niteliğini de idare hukuku
          alanına ilişkin görmüştür (UM, E. 1999/1, K. 1999/11, KT. 03.05.1999, RG. 08 Haziran
          1999, sy. 23719, s. 25-32). Dikkat edileceği edileceği üzere Uyuşmazlık Mahkemesi,  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          ATGV özel bir kanunla kurulmamış olmasına rağmen Vakıf Senedinde yer alan
          hükümlerden hareketle bu sonuca varmıştır.
          Uyuşmazlık Mahkemesinin bu içtihadından sonra Danıştay, bir ATGV Yönetim
          Kurulu’nca kendisine lojman tahsis edilmemesine ilişkin işleminin iptali istemiy-
          le bir hakim tarafından açılan davayı görev yönünden reddeden İdare Mahke-
          mesi kararını aynı gerekçelerle bozmuştur (D5D, E. 2000/476, K. 2000/1516, KT.
          17.05.2000, KY).

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114