Page 124 - kdk-sempozyum-1
P. 124

likle ilgili memur ile doğrudan doğruya ilişki kurarak, süratli bir şekilde sonuca
                ulaşmaktadır.

                Kuruluş  Kanununun  12.maddesi  hükmü,  Bakanları  ve  bütün  kamu  görevlilerini
                arabulucuya yardım etmekle, işlerini kolaylaştırmakla yükümlü kılmıştır.

                Arabulucu, bütün kamu kuruluşu yetkililerinden, teftiş kurulları eliyle, her tür-
                lü  araştırma  ve  soruşturmanın  yaptırılmasını  isteyebilir.  Nihayet  ekleyelim  ki,
                kanun, mediateure, her türlü incelemenin (Toutesetudes) yaptırılması dileği ile
                Danıştay’a ve Sayıştay’a başvurma yetkisi de vermiştir. Bu hüküm, sözü edilen iki
                denetim Grands Corps’unun büyük bir rol oynadığı Fransız sisteminin ilginç bir
                yönüdür.

                Kanunun 13.maddesinde; Mediateur’un, soruşturduğu mesele ile ilgili her türlü
                idari belge, doküman ve dosyaların kendisine gönderilmesini isteyebileceği hük-
                me bağlanmıştır. Bu hüküm uyarınca belgelerin gizlilik niteliği ileri sürülerek ara-
                bulucunun istemi reddedilemez. Ancak, Milli Savunma, Devlet güvenliği ve dış
                politika konularında bu kuralın uygulanamayacağı da öngörülmüştür.

                9.madde uyarınca mediateur, kendisine başvurulan uyuşmazlığın çözülmesi ve
                güçlüklerin giderilmesi için faydalı olacağına inandığı her türlü girişimde bulun-
                maya ve ilgili idari mekanizmanın işleyişinin düzeltilmesine yönelik önerilerde
                bulunmaya yetkilidir.
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                Arabulucu, sorumlu her görevli hakkında disiplin cezası uygulanmasını; gerekirse
                ceza davası açılmasını isteyebilir ya da yetkili kişinin yerine kendisi bu girişimler-
                de bulunabilir.  7

                İsviçre’de ise Ombudsman uygulamasının temel yönlerini belirtecek olursak “Va-
                tandaş başvurusu üzerine ya da kendiliğinden, yönetimin işleyişinde herhangi
                bir bozukluk olduğu kuşkusuyla eyleme geçen Ombudsmanın tek ama mutlak
                yetkisi inceleme yetkisidir. İncelediği konunun aydınlığa çıkması, bir sonuca ulaş-
                ması için gerekli her türlü incelemeyi yapabilir. Belgeleri inceler, ilgilileri dinler,
                araştırır. Ulaştığı sonucu ilgililere, yönetime ve kamuoyuna açıklar.”  8




                7. OYTAN., Agm., s.212
                8. ULER, Yıldırım., Ombudsman (Kamu Denetçisi)”, I. Ulusal İdare Hukuku Kongresi Üçüncü Kitap, Çeşitli İdare
                Hukuku Konuları, 1-4 Mayıs 1990, Ankara, s.1026

        124                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129