Page 125 - kdk-sempozyum-1
P. 125
-4-
KARARLARIN ETKİNLİĞİ VE UYGULANMA BİÇİMİ- Meclis Say-
gınlığı ile Doğru Orantısı
4.1- Yasa İle Çizilen Çerçeve
Kamu Başdenetçisi kararları öneri niteliğine haizdirler.
Uyulması zorunlu tutulmalı, ancak idari mercii tarafından uygulanırlığı bulunma-
dığı takdirde bu durum Kamu Denetçiliği Kurumu’na bildirilmelidir.
Öneri niteliğine haiz kararlar çözüm üretmeli ve bu öneriye, başvuran rıza gös-
termelidir.
Kamu Denetçiliği Kurumu, her takvim yılı sonunda yürütülen faaliyetleri ve yapı-
lan önerileri kapsayan bir rapor hazırlayıp, bu raporu;
• Türkiye Büyük Millet Meclisi Dilekçe Komisyonu ile İnsan Haklarını İnceleme
Komisyonu üyelerinden oluşan Komisyon’a sunmalıdır.
• Komisyon bu raporu görüşüp, kanaat ve görüşlerini de içeren bir rapor hazır-
layıp bu Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’na sunulmak üzere Meclis
Başkanlığı’na arz etmeli,
• Bu rapor Genel Kurul’da görüşülmeli,
• Kamu Denetçiliği Kurumu’nun hazırladığı yıllık rapor Resmi Gazetede yayın-
lanmalı
• Kurum, açıklamasında fayda gördüğü konuları yıllık raporu beklemeksizin her
zaman medya yolu ile açıklayıp kamuoyuna duyurabilmeli
• Kurumun faaliyetleri hakkında açıklama yapmaya Başdenetçi yetkili olup veya I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
bu yetkinin görevlendireceği denetçiye devredilebilmesi hükmolunmuştur.
4-2- Emsal Kurumların Uygulaması
“Ombudsmanın görevi, yetki ve sorumlulukları ile rolü ülkeden ülkeye değiş-
mektedir. İskandinav ülkeleri gibi ülkeler yetki alanını son derece geniş tutarken
bir kısım ülkelerde sadece yürütme ile sınırlı tutulmuştur. Yasama, yargı, Devlet
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 125