Page 37 - kdk-sempozyum-1
P. 37
Ombudsman, kamu kurumlarının kuralsız işlemlerine dair kanıt içeren her türlü
şikâyeti kabul etmektedir. Başvurulardan herhangi bir ücret alınmaz ve avukata
gerek yoktur. Ombudsman kimliği belirsiz kişilerce yapılan başvuruları ve ayrıca
herhangi bir idareyle ilişkili olmayan şikâyet başvurularını reddetmektedir.
9. Faaliyet, Karar ve Raporların Sonuçları
İspanya Ombudsmanı vatandaşların karşılaştığı sorunlara dair tavsiyeler yoluyla
çözüm önerileri sunmaktadır. Genel olarak değerlendirildiğinde idareler Om-
budsmanın önerilerine olumlu yanıt vermektedirler. Bunun ötesinde gereken
hallerde, mesela yasal yükümlülüklerine uymadıkları zaman, Ombudsman kamu
idarelerine hukuki görevlerini hatırlatabilmektedir.
Ombudsmanlık Kurumu İspanya Meclisi’ne yıllık rapor sunmaktadır. Bu rapor
tartışılmak üzere Ombudsmanla İlişkiler Komitesine sunulmakta ve ardından
Kongre ve Senato oturumlarında görüşülmektedir. Yıllık rapor haricinde önemli
konularda özel raporlar da yayımlanabilmektedir. Bu yıl üç tane özel rapor hazır-
lanmıştır. Bunlardan bir tanesi, bankalar ve tasarruf mevduat bankaları tarafından
satılan riskli bir finansal ürün olan “tercihli hisselerle” ilgili, diğer bir tanesi “boş
kamu binalarıyla” ilgili ve bir diğeri de “ipotek borçluları” ile ilgili hazırlanmıştır.
2012 yılı boyunca Ombudsman Kurumu 33, 478 şikâyet almış, 371 re’sen inceleme
yapmış ve 246,743 tane Anayasaya aykırılıkla ilgili başvuru almıştır. Kurum 193
tavsiye, 200 öneri, 141 hukuki yükümlülükleri hatırlatma ve 14 uyarı kararları almış
ve bunların % 70’ini idareler kabul ederek gereğini yerine getirmiştir.
10. Yargı ile İlişkiler
Ombudsmanlık Kurumunun yargı davalarına ilişkin yetkisi yoktur, ancak yargıla-
malardaki gecikmelere ilişkin bir yetkisi vardır. Bir anlamda Ombudsman adalet
mekanizmasının işleyişi ile ilgili şikâyetleri inceleyebilmektedir. Ayrıca reşit ol- I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
mayanlar hakkındaki sorunlara ilişkin veriler savcılığa bildirilmektedir. 2012 yılı
boyunca adalet mekanizmasının işleyişine dair 2,558 şikâyet başvurusu incelen-
miştir ve 105 tane de yargılamanın gecikmesi ile ilgili şikâyet araştırılmıştır.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 37