Page 39 - kdk-sempozyum-1
P. 39
Fransız Hakların Savunucusu’nun bağımsızlığı çok güçlüdür; Savunucu kimseden
talimat almaz. Savunucu, Cumhurbaşkanı tarafından atanır, 6 yıllık bir görev sü-
resi vardır ve tekrar görevlendirilemez. Aynı şekilde yardımcılar da 6 yıllığına
görev yaparlar ve tekrar görevlendirilemezler. Görevlendirmeler Parlamento’daki
yasama komisyonunun oylaması ile gerçekleşmektedir. Bu görevlere, bu konuda
yetkili mahkemelerce onaylanmış bir karar olmadığı sürece, kesinlikle süresinden
önce son verilemez. Diğer taraftan Savunucu ve yardımcılarının görevlerinden
başka bir görev yapması mümkün değildir.
Kuruma başvuru oldukça basit ve ücretsizdir. İster internet üzerinden form dol-
durarak, ister yazılı bir dilekçe ile isterse başka yolla başvuru yapılabilmektedir ki
bu son belirtilen yol, Fransa Cumhuriyeti Arabuluculuğu tarihine geçmiştir. Fran-
sa’daki tüm kurumlarda 450 ülke temsilcisi bulunmaktadır ve bu temsilciler haf-
tada 2 yarım gün, ister bir başka kurumun isterse Hakların Savunucusu’nun görev
alanına giren konulardaki bir problemi dile getiren her vatandaşın hizmetindedir.
Dolayısıyla bu yolla da Savunucu’ya başvuruda bulunulabilmektedir.
Şikayet geldiğinde ilk çalışma, yetkili kişileri dinleme ve önbilgi toplama işle-
midir. Kurumun müdahale alanı oldukça geniştir. Hem özel kuruluşlar hem de
kamu kurumları görev kapsamındadır ve çalışmalar çerçevesinde yönlendirme
de imkan dahilindedir. Genellikle dosyaların %50’sinden fazlası vatandaşı yön-
lendirme çalışmasıdır. Şu bir gerçek ki bu durum ya mevzuat karmaşıklığından ya
da bürokrasinin işleme biçiminden kaynaklanmaktadır.
Hakların Savunucusu, uzlaşma yolu ile çözüm bulma, taraf olmayan kişilerin ara-
buluculuğu ve hatta mahkemelerde gözlemci olarak bulunma yollarını kullana-
bilmektedir. Kurum olarak Bakanlıklara raporlar verilmekte, tavsiyelerde bulunul-
makta, gerekirse özel raporlar hazırlanmaktadır. Kurumun olay yerinde inceleme
yapma, dinleme, iletişim kurma gibi yetkileri de bulunmaktadır ki iletişime çok I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
önem verilmektedir.
64 milyon nüfusa sahip olan Fransa’da, 2011-2012 yılları arasında, 100.000 şikâyet
dosyası ele alınmıştır. Bu dosyaların yaklaşık %40’ı, kişileri sorunlarına cevap ve-
recek kurumlara yönlendirme ile sonuçlanmıştır. Çok büyük bir oranında ise uz-
laşma yolu bulunmuştur. Bu noktada kişileri dinlemenin yararının vurgulanması
gerekmektedir. 100’den fazla davada mahkemelere gözlemci olarak katılınmıştır.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 39