Page 67 - kdk-sempozyum-1
P. 67
C. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Yasama, Yargı, Yürütme Erkle-
ri Arasındaki Yeri
Kamu Denetçiliği Kurumu yasama, yargı, yürütmenin hiçbirinin altında veya üs-
tünde olmayıp hepsinin dışındadır.
Türkiye’de, anayasamıza göre kuvvetler ayrılığı ilkesi vardır. Yargı; yasama ve yü-
rütmeden ayrı olup kesinlikle bağımsızdır. Kamu denetçisi bu üç kuvvet üzerinde
yetkili bir organ değildir. Biz bir hukuk devleti olduğumuza göre kamu denetçisi
de hukuk devleti ilkesinin gerçekleşmesine yardımcı bir kurumdur. 5
Kamu denetçisinin “….kararları idarî denetim sonucunda alınan kararlar gibi icraî
nitelikte değildir, yargı kararları gibi kesin hüküm gücüne sahip değildir. Bununla
birlikte Ombudsmanlar da vatandaş ile idare arasında ortaya çıkan uyuşmazlık-
ların çözümünü kolaylaştırmaktadırlar….” 6
D. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun İşlevleri (Fonksiyonları) Açı-
sından Diğer Benzer Görevleri Yapan Yerlerle Farkının Tespit
Edilmesi
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun fonksiyonları açısından diğer benzer görevleri ya-
pan yerlerle farkını tespit etmek istersek: Benzer kurumların yaptığı işler, görev-
ler kısaca açıklanınca Kamu Denetçiliği Kurumu’nun gerçek görevi, fonksiyonu
ortaya çıkarılmış olacaktır.
5. TÜRK, Hikmet Sami: 10-11 Aralık 2004 yılında TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu tarafından İstan- I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
bul’da düzenlenen “Ombudsmanlık Kurumunun Oluşturulması” konulu Uluslararası Ombudsmanlık Konferansında
yapmış olduğu konuşma, s. 47-48, TBMM Tutanak Müdürlüğü, Komisyon: İ.H.K.
6. GÖZLER, Kemal-Gürsel KAPLAN: age., s. 810.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 67