Page 76 - kdk-sempozyum-1
P. 76

duramadığı ölçütleri dikkate alarak çözüm önerecektir.”  28

                Kamu  denetçisine  genel  olarak  mahkemelerle  ilgili  şikâyetler  geldiği  zaman,
                kamu denetçisinin görevi – bazılarına göre – “sâdece ciddî bulduğu iddiaları
                yetkili merciye iletmekten ibaret olmalıdır. Yetkili mercinin yerine geçerek bu
                konuda bir denetim görevi üstlenmemelidir.”  29
                Oysa kamu denetçisi gereken inceleme ve araştırmayı bizzat kendisi kurum ola-
                rak yapmalı, önerilerde bulunmalı, ilâveten tespit ettiği aksaklıkları yetkili mer-
                cie tavsiyeleri ile birlikte iletmelidir, yani kamu denetçisi burada yargı kararı hariç
                kalacak şekilde görevini yerine getirmelidir.

                Zaten kamu denetçisi denetim yapmayacaktır; Kanunun; Kurumun amaçlarını ve
                görevlerini düzenleyen hükümlerinden de anlaşılacağı gibi başvuru üzerine bir
                konuyu araştıracak ve inceleyecek, gerekirse yani başvuru sahibini haklı bulursa,
                idareye önerilerde bulunacaktır.

                C. Kamu Denetçiliği Kurumu ile İdarî Yargının Görev Alanları
                Gerçekten Çakışmakta mıdır?

                Burada Danıştay’ın daha önceki bir taslak için hazırladığı 1998 tarihli raporundan
                alıntılar sunmak istiyorum:  30

                 “…Yargı mercilerinin önünde bulunan konulara ilişkin başvurular” incelenmez.
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                Bu düzenlemenin Ombudsman görev alanıyla yargının görev alanının çakışabile-
                ceği ve bunun sonucu olarak Ombudsman yargının işleyişine karışabileceği en-
                dişesiyle kaleme alındığı anlaşılmaktadır. Ombudsman yetkileri arasında hukuka
                uygunluk araştırması da vardır.Yargı yerlerinin idarenin faaliyetlerini denetleme
                yetkisi hukuka uygunluk araştırmasıyla sınırlıdır. Böyle olunca Ombudsman ile
                idarî yargının alanlarının bu araştırma bakımından çakışacağı ve sonuçta birinin
                diğerinin çalışmalarına karışabileceği düşünülebilir.

                Özellikle de Ombudsman yargının işleyişine müdahale edebileceği endişesi du-
                yulabilir.

                Ancak gerçekte durum farklıdır. İki farklı kurumun, idarenin aynı faaliyeti hakkın-
                28. TÜRK, Hikmet Sami: agk., s.50.
                29. TÜRK, Hikmet Sami: agk., s.50.
                30. Danıştay Raporu, s.9-10.

        76                                                        KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81