Page 77 - kdk-sempozyum-1
P. 77

da, usûlleri ve sonuçları farklı iki ayrı araştırma ve incelemeyi sürdürmesi, birbir-
          lerinin işlerine karışabilecekleri anlamına gelmez.

          Özellikle 2577 sayılı İdarî Yargılama Usûlü Kanununda bu tür incelemeye imkân
          sağlayan düzenlemeler vardır. Örneğin İdarî Yargılama Usûlü Kanununun 11. mad-
          desi üst makama başvuruyu düzenlemiştir: İlgili, bir idarî işleme karşı idarî dava
          açabileceği gibi, bu idarî işlemin kaldırılmasını, değiştirilmesini veya yenisinin ya-
          pılmasını üst makamdan da isteyebilir. Bu son durumda dava devam ederken üst
          makam davaya konu idarî işlemin hukuka uygunluğunu ve yerindeliğini davaya
          rağmen araştırıp inceleyebilir. Sonuçta ilgiliyi haklı bulursa, meselâ işlemi geri
          alıp uyuşmazlığı sona erdirebilir. Böylece davadan beklenen amaç bu yolla geci-
          kilmeden sağlanmış olur.

          Ombudsman için de durum aynıdır. Dava devam ederken Ombudsman araştırma
          ve incelemelerinden olumlu sonuç almış ve uyuşmazlığı sona erdirmiş olabilir.
          Bu durumda davanın da sona erdirilmesi gerekecektir. Ombudsman araştırma ve
          incelemesi sonucunda yargı yerinden farklı bir kanaate ulaşması da yargıya mü-
          dahale sayılmaz. Zira; sonsöz daima yargıya aittir.  Bununla birlikte Ombudsman
          araştırma ve incelemeleri, yargı denetimiyle giderilmesi mümkün bulunmayan
          bir haksızlığın tespit edilmesi durumunda, yargının söz konusu idarî faaliyeti hu-
          kuka uygun bularak davayı reddetmesine rağmen, yararlı da olabilir. Ombudsman
          bu tür haksızlıkların giderilmesi konusunda idareyi ikna edebilir. Ombudsman
          bulduğu bu çözüm, hukuka uygunluk alanında olmayacağından davanın reddi
          yönünde verilen yargı kararına aykırılık oluşturabilecek nitelikte değildir. Nitekim
          bu tür çözümlerin örnekleri, iki kuruma birlikte sahip olan Fransa gibi ülkelerde
          sıkça görülmektedir. Ombudsman yargıya müdahalesi, ancak yargılama usulüne
          karışması ve yargı kararlarının haklılığını eleştirmesi halinde söz konusu olabilir.”

          O halde kamu denetçisi bir mahkemede görülmekte olan davanın yöntemine
          karışmamalı ve bir yargı kararının haklılığını tartışmamalıdır.            I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu














          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82