Page 99 - kdk-sempozyum-1
P. 99

ları Kurumu’nun, görevleri ile ilgili raporlar hazırlama ve bu raporları TBMM’ye
          sunma görevi ile Kamu Denetçiliği Kurumu’nun yürüttüğü faaliyet ve önerilerini
          kapsayan yıllık bir rapor hazırlayarak TBMM’ne sunma görevi de örtüşmektedir.
          Böylece Komisyon ve İnsan Hakları Kurumu ile Kamu Denetçiliği Kurumu’nun
          idare üzerinde siyasal denetim ve kamuoyu denetimini sağlama işlevlerinin de
          örtüştüğü söylenebilir.
          Ancak şu husus dikkat çekicidir: Gerek TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyo-
          nu ve gerekse İnsan Hakları Kurumu, insan hakları ihlallerini herhangi bir kimsenin
          yapacağı şikayet ve başvuru üzerine ya da re’sen araştırma ve inceleme yetkisine
          sahip iken, Kamu Denetçiliği Kurumu böyle bir araştırma ve incelemeyi ancak
          ilgilinin başvurusu üzerine yapabilecektir. Bir başka anlatımla, Kamu Denetçiliği
          Kurumu’nun bir hak ihlalini re’sen araştırma ve inceleme yetkisi bulunmayıp; Ku-
          rum, usulü 6328 sayılı Kanunun 17 vd. maddelerinde düzenlenmiş olan  bir baş-
          vuru üzerine harekete geçebilecektir. Bu başvuruyu ise, herhangi bir kimse değil,
          ancak idarenin bir işlemi ya da eylemi nedeniyle hakkı ihlal edilmiş olan kişi
          yapabilecektir. Zira; 6328 sayılı Kanunun 17/4. maddesine göre Kuruma başvuruda
          bulunulabilmesi için, öncelikle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda ön-
          görülen başvuru yollarının tüketilmiş olması zorunludur.  2577 sayılı Kanunda ise,
          10 uncu maddede iptal davasına konu olabilecek bir işlemin tesisi için idareye
          başvuru, 11 inci maddede  tesis edilmiş olan bir idari işleme karşı dava açmadan
          önce yapılabilecek bir ihtiyari başvuru yolu ve nihayet 13 üncü maddede bir idari
          eylem nedeniyle ihlal edilen hakkın yerine getirilmesi istemiyle tam yargı davası
          açılmadan önce yapılacak zorunlu idari başvuru düzenlenmiştir. Kuruma başvuru
          için tüketilmesi zorunlu olan bu başvuruları yapabilecekler ise, ancak idarenin
          tesis edeceği bir işlemde doğrudan menfaati olanlar ya da bir idari işlem ya da
          eylem nedeniyle doğrudan bir menfaati ya da hakkı ihlal edilenlerdir. Özetle,
          Kamu Denetçiliği Kurumu’nun insan haklarının korunması ile ilgili olarak sahip
          olduğu görev ve yetkiler, daha ziyade bireysel nitelikteki ihlallerin önlenmesine
          yöneliktir.                                                                I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          Diğer yandan, 6328 sayılı Kanun, bir idari davaya konu yapılabilecek olmakla bir-
          likte aynı zamanda Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından da  incelenebilecek ve
          değerlendirilebilecek olan idari işlem ve eylemler için idari dava açılmadan önce
          yeni bir ihtiyari başvuru yolu ihdas etmiş ve Kamu Denetçiliği Kurumu’nu da bu
          başvuruyu karara bağlamakla görevli kılmıştır. Şöyle ki; 6328 sayılı Kanunun 17/8.
          maddesine göre, Kamu Denetçiliği Kurumu’na dava açma süresi içinde yapılmış


          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104