Page 104 - kdk-sempozyum-3
P. 104

Dolayısıyla, ekonomik ve sosyal konular başta olmak üzere ortaya çı-
               kan yeni durumlar işlem ve eylemlerde yeni bir hukuki boyut ve ilkeler
               arayışı içinde idarenin kendisine katkıda bulunacak kanallar, karşılaş-
               tığı yeni sorunlar kadar hızla gelişen bir hukukilik çerçevesi idaresini
               doğurmuştur.
               İdari yargı bunu bir dereceye kadar giderebilmek için idare hayatında
               yetişmiş  kimselerden  Danıştay  üyesi  atama  kanalında  bu  eksikliği
               gidermeye  çalışmakla  birlikte,  idare  hayatı  belli  bir  yaş  ve  kıdeme
               gelmiş, idare kökenli hâkimlere taşıdıkları tecrübeyi hızla eskitecek bir
               düzeye gelmiştir.

               Türkiye’nin taraf olduğu veya olmadığı uluslararası belgelerde işlenen
               kavramlar, dünyada gelişen anlayışlar, belki doktrin takibiyle şekille-
               necek kavramlar, ilkelerin somut olaylar üzerindeki etkisine, anlam ve
               kapsamını belirlemek, idarenin katılacağı bir idare hukuku hareketlili-
               ğiyle sağlanabilecek niteliktedir.

               Ombudsmanın kanımca asıl olarak yaptığı budur; şikâyetleri değerlen-
               direceği hukuki ortamı tespit etmek, bunu somut olaydaki etkisini ve
               anlamını gerekçelendirmek ve bu yönde tavsiyede bulunmak. Bu sa-
               yede idarenin tavsiyesiyle ortaya çıkan, idare hukuku parametrelerini
               görerek ve içinde bulunduğu hukuki ortamı idrak ederek bu ve diğer
               konularda geçerli, gerekçeli bilinçli kararlar, işlemler yapmak suretiyle
               idare hukukunun hareketliliğine bizzat katılmak.

               Kanımca bu Ombudsmanın idare ile olan ilişkilerinde asıl katkısıdır; hu-
               kuki ortamı ve yaklaşım biçimini göstermesi. İdarenin daha az dirençle
               karşılayacağı ve Ombudsmanın tavsiye kararını bir yardım olarak gö-
               receği düşüncesiyle Ombudsmanın bu hususta çizdiği teorik çerçeve
               hem daha etkili bulunmakta, hem de idare ile ortaklaşa, idare hukuku-
               nun değişimine, gelişimine katkıda bulunan yeni bir kaynağın varlığını
               göstermektedir.

               Üstelik hemen belirtmek isterim ki, tavsiye kararına uyma oranı az da
               olsa idarenin kendisine yönelik tavsiye sebebiyle sonraki davranışlarını
               nasıl değerlendireceğini öğrenmesi dolayısıyla hukuki çerçeveyi bir kez
               daha  görmesi  sebebiyle  bu  durumun  idare,  Ombudsman  ilişkisinde
               idare hukukunun oluşumu ve zamana yayılmış bir etkisinin oluşması
               bakımından büyük bir değeri ve işlevi bulunmaktadır.
               Bu kanaatimi örneklerle desteklemek isterim.


          102        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109