Page 105 - kdk-sempozyum-3
P. 105
Mesela, bir geçiş hükmüne ilişkin 2013/68 Sayılı Kararda teorik çerçeve-
yi koyuyor ve idare hukuku açısından tartışılması gereken bir biçimde
geçiş hükmüne yer verilmeyen genel düzenleyici işlem değişikliklerine
ilişkin bir yaklaşım getiriyor. İdare, genel düzenleyici işlemleri koymak,
kaldırmaya yetkili, genel düzenleyici işlemlerin kaldırılması idarenin
yetkisi çerçevesinde, ama önceki genel düzenleyici işlem nedeniyle III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
kimi düzenleyici işlemlere geçiş hükmü koyması gerekliliğine işaret et-
mesi ve bunun bir tartışma gündemi olarak ortaya çıkması, buna ilişkin
teorik çerçevenin gelişmesi, örnek olaylarla değerlendirilmesine ilişkin
bir gündem maddesi getirmesini önemli görüyorum.
Bir başka kararına işaret etmek isterim.
Acaba buradaki ekranda da görebilir miyim, doğru kararı gösterdiğimi
anlamak istiyorum.
2013/43 numaralı bir karar; idarenin yeterince dikkat ve özeni gösterip
göstermemesi sorunu üzerinde duruyor. İlgili başvuruda bulunmuş,
başvuru da bulunurken üzerine düşenleri gereğince yerine getirmiş,
bir aksaklık yapmamış, fakat idare yanlış değerlendirmiş ve farklı bir
basamaktan kendisinden kesintiler yapmış. Sonra ortaya çıkınca bu
yanlışı idare düzeltmiş, Ombudsman kararında bu düzeltmenin hu-
kuka uygun olduğunu, gerçekten bir yanlışın düzeltilmesi gerektiğine
işaret ediyor. Ama, baştaki yanlışlığı idare yeterli özeni ve dikkati gös-
terseydi sebep olmayacağı için, bu borçtan ötürü ilgilinin mağduriyeti-
ne dikkat çekiyor ve idarenin üzerine düşen dikkat ve özeni gösterme
yükümlülüğünü yerine getirmediği kanaatine varılmıştır, diyor. Bunu
da önemli bir karar olarak dikkatlerinize sunuyorum.
Bir başka karar; ikrami ödemelerine ilişkin gündeme gelmiş. Şikâyet
konusunda da denkleştirici adalet hususuna giriyor ve bu bakımdan
enteresan bir karar vermiş. Yargı kararının verdiği hükmün uygulan-
masına işaret ediyor. Yargı, kişi emekli olurken ödenmesi gereken be-
delin eksik ödendiğini tespit etmiş ve verilmesine hükmetmiş, idare
de vermiş. Fakat bunu haksızlığı giderici olarak görmeyip, ödenmesi
gereken bu miktarın o tarihteki alım gücünün ödendiği tarihteki alım
gücüne eşitlenmesi gerektiğine işaret ederek yargı kararının sadece bir
miktar ödemesi olarak değil, haksızlığı giderek nitelikte bir değerlen-
dirmesi gerektiğine işaret ederek esasında ödemelerde, tazminatlar-
da, eksik ödemelerde idarenin uyması gereken uyabileceği bir hukuk
kuralı olarak bir açılım getiriyor.
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 103