Page 106 - kdk-sempozyum-3
P. 106
Bu yargı kararlarıyla gündeme gelen bir husus değil, ama yargı kararı-
nın anlam ve kapsamını belirlemek bakımından idareye yol gösterme-
si ve bir hukuki zemin oluşturması, hem yargı kararının uygulanacağı
ortamı daha netleştirmesi bakımından, hem de bu noktada bir zemin
oluşturması bakımından önemlidir.
Bir diğer karar da, 2013/100 Sayılı Kararda; idare hukuku hareketliliğini
takip ettiğini gösterir bir karar. Burada da bir kanun maddesini değer-
lendirirken disiplin cezasının affıyla, kişinin bu aftan yararlanmak için
başvurduğu süre arasındaki tazminatın verilip verilmeyeceği konusun-
da kanun koyucunun nasıl bilinçli bir ayrım yaptığını, bunun hukuki
bakımdan değerlendirme paradigmalarını ortaya koyuyor. Bunu da
idare hukuku konusundaki hareketliliğe hemen uyan ve idare hukuku
alanında çeşitli başlıklar açan bir nokta olarak görüyor.
Hızlıca bir diğer kararına değineyim; bu da 2014/4718 Mobbingle ilgili bir
karar. Mobbing ile ilgili yeni bir ispat standardı getirmiş, ispat standartla-
rı bakımından Türk hukukunda tartışılmayan bir husus ispat standartla-
rı. Bu konuda sadece yazılmış bir eser var. İdari yargıda ispat konusu çok
işlenmiş değil, önemli karışıklar var. Burada çağdaş bir kavramı başka
hukuk düzenlerinde, özellikle anglasakson hukuk düzenlerinde tartışılan
bir kavramı, ispat standardı kavramını getiriyor ve Mobbing uygulama-
sında tam olarak bir ispatın aranamayacağını, olayların gelişimi ve şahsi
kanaatin bu konuda yeterli olduğunu çok açık olarak dile getiriyor. Do-
layısıyla, ispat külfetinin idareye düştüğünün belirtilmesi, ilgilinin daha
önceki mesleki yaşamında bir sorun yaşamamasından yola çıkarak ge-
tirdiği bu standartla idare hukukunda yeni tartışmalara yol açabilecek,
üzerinde yeni gelişmeler yaşanabilecek bir husus.
Bir diğer karar, “F” kısmında yazdığım pratik çözümler üretmesi gerek-
tiğine ilişkin husus; burada da ilginç bir idari görev belirlemiş, bunu
da idari hukuku bakımından bir başlık olarak saymak lâzım. Yargı ara-
cılığıyla gelişen idari hukuku yaklaşımında böyle bir başlığı bulmak
mümkün değil. Ama bir sınav sırasında soğuk damgalı olup olmadığı
tam anlaşılamayan kimlik, dolayısıyla ortaya çıkan mağduriyete ilişkin
şikâyeti değerlendirirken idarenin bu durum karşısında pratik çözüm-
ler geliştirmesi gerektiğine değiniyor.
İdarenin, adayın mağdur olmaması için pratik bir çözüm üretebilecektir.
Buna ilişkin değerlendirmeyi gündeme getiriyor.
104 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU