Page 106 - kdk-sempozyum-3
P. 106

Bu yargı kararlarıyla gündeme gelen bir husus değil, ama yargı kararı-
               nın anlam ve kapsamını belirlemek bakımından idareye yol gösterme-
               si ve bir hukuki zemin oluşturması, hem yargı kararının uygulanacağı
               ortamı daha netleştirmesi bakımından, hem de bu noktada bir zemin
               oluşturması bakımından önemlidir.
               Bir diğer karar da, 2013/100 Sayılı Kararda; idare hukuku hareketliliğini
               takip ettiğini gösterir bir karar. Burada da bir kanun maddesini değer-
               lendirirken disiplin cezasının affıyla, kişinin bu aftan yararlanmak için
               başvurduğu süre arasındaki tazminatın verilip verilmeyeceği konusun-
               da  kanun  koyucunun  nasıl  bilinçli  bir  ayrım  yaptığını,  bunun  hukuki
               bakımdan  değerlendirme  paradigmalarını  ortaya  koyuyor.  Bunu  da
               idare hukuku konusundaki hareketliliğe hemen uyan ve idare hukuku
               alanında çeşitli başlıklar açan bir nokta olarak görüyor.
               Hızlıca bir diğer kararına değineyim; bu da 2014/4718 Mobbingle ilgili bir
               karar. Mobbing ile ilgili yeni bir ispat standardı getirmiş, ispat standartla-
               rı bakımından Türk hukukunda tartışılmayan bir husus ispat standartla-
               rı. Bu konuda sadece yazılmış bir eser var. İdari yargıda ispat konusu çok
               işlenmiş değil, önemli karışıklar var. Burada çağdaş bir kavramı başka
               hukuk düzenlerinde, özellikle anglasakson hukuk düzenlerinde tartışılan
               bir kavramı, ispat standardı kavramını getiriyor ve Mobbing uygulama-
               sında tam olarak bir ispatın aranamayacağını, olayların gelişimi ve şahsi
               kanaatin bu konuda yeterli olduğunu çok açık olarak dile getiriyor. Do-
               layısıyla, ispat külfetinin idareye düştüğünün belirtilmesi, ilgilinin daha
               önceki mesleki yaşamında bir sorun yaşamamasından yola çıkarak ge-
               tirdiği bu standartla idare hukukunda yeni tartışmalara yol açabilecek,
               üzerinde yeni gelişmeler yaşanabilecek bir husus.
               Bir diğer karar, “F” kısmında yazdığım pratik çözümler üretmesi gerek-
               tiğine ilişkin husus; burada da ilginç bir idari görev belirlemiş, bunu
               da idari hukuku bakımından bir başlık olarak saymak lâzım. Yargı ara-
               cılığıyla  gelişen  idari  hukuku  yaklaşımında  böyle  bir  başlığı  bulmak
               mümkün değil. Ama bir sınav sırasında soğuk damgalı olup olmadığı
               tam anlaşılamayan kimlik, dolayısıyla ortaya çıkan mağduriyete ilişkin
               şikâyeti değerlendirirken idarenin bu durum karşısında pratik çözüm-
               ler geliştirmesi gerektiğine değiniyor.
               İdarenin, adayın mağdur olmaması için pratik bir çözüm üretebilecektir.
               Buna ilişkin değerlendirmeyi gündeme getiriyor.


          104        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111