Page 187 - mahalli-iradeler
P. 187
vatandaşlar için emsal teşkil edeceği, aşırı seyyar yoğunluğu yaşanaca-
ğı gerekçelerine dayanarak verilen iznin süresi dolmadan kaldırıldığı
anlaşılmıştır. Yukarıda da değinildiği üzere idarenin şikâyete konu iş-
gal iznini kaldırma konusundaki yetkisi takdiri niteliktedir. Ancak ida-
renin takdir yetkisine sahip olması bu işlemin denetime tabi olmadığı
anlamına gelmemekte; takdiri yetkiye dayanan işlemin, geçerli neden-
lere dayalı, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olarak tesis edilip
edilmediğinin araştırılması gerekmektedir.
21. Bu kapsamda, şikâyet edilen idare tarafından tesis edilen işgal
iznini kaldırma işleminin asıl nedeninin Kağıthane Belediyesinin ilçe
sınırlarında seyyar satışına izin vermeyen politikası olduğu anlaşılmış-
tır. Her ne kadar şikâyetçinin geçici işgaliye izni almak istediği Darü-
laceze Caddesi, İBB yetki alanı içerisinde olsa da İBB tarafından Ka-
ğıthane ilçesi sınırında meydana gelebilecek ikili uygulamayı
önlemek adına ilçe belediyesinin söz konusu politikasının göz
önünde bulundurulduğu ve bu doğrultuda işgal iznini kaldırma
işleminin tesis edildiği, yine şikâyet edilen idarece Kağıthane
ilçesi sınırında hiçbir vatandaşa işgal izni verilmediğinin tes-
piti sonucu kaldırma işlemi ile ayrıca eşitlik ilkesinin gözetil-
diği, anılan takdir yetkisinin geçerli nedenlere dayalı olduğu
anlaşılmış olup, idarenin kamu yararı ve hizmetin gereklerine
aykırı davrandığı da tespit edilememiştir.
22. Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar, şikayetçinin iddia-
ları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, mevzuat, yargı kararı
ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; şikâyetçi-
nin geçici işgaliye izninin iptali işleminin yetkili idare tarafından tesis
edildiği, söz konusu iznin geçerli nedenlere dayanılarak kamu yararı ve
hizmet gereklerine aykırı olarak kullanıldığının tespit edilemediği, bu
anlamda şikâyete konu iptal işleminin hukuka ve hakkaniyete uygun
olduğu anlaşılmış olup, şikâyet başvurusunun reddi gerektiği sonuç ve
kanaatine varılmıştır.
E.İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
23.T.C. Anayasasının 48 ve 49 uncu maddesinde yer alan çalışma
hakkının ve 10 uncu maddesinde belirtilen kanun önünde eşitlik ilkesi-
nin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili
başvuru hakkının, 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma ya-
sağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlanmadığı
182 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU