Page 186 - mahalli-iradeler
P. 186
19. Diğer taraftan; kamu malları; kamu yararına tahsis edilmiş mal-
lar anlamına gelmekte olup, kamu tarafından ya doğrudan doğruya ya
da dolaylı olarak kullanılır. Bir kamu malının bireysel olarak tahsis edi-
lebilen bir veya birkaç kişi tarafından, başkalarının o kamu malını kul-
lanmasını engelleyecek şekilde kullanılmasına, kamu malının özel kul-
lanımı denmektedir. Bu kullanımlar genellikle kamu malının bir kıs-
mının geçici olarak özel kişi tarafından ‘işgal’ edilmesi şeklinde ortaya
çıkar. İdare, kamu mallarının özel kullanımına sadece bu kulla-
nımların kamu malının tahsis gayesiyle bağdaştığı ölçüde izin
verebilir. Bu tür özel kullanımlar; malın tahsis cihetiyle uyuşan
kullanımlar ve malın tahsis cihetiyle bağdaşabilir kullanımlar
olmak üzere ikiye ayrılır. Malın tahsis cihetiyle uyuşan kullanım-
larda talepte bulunan kişinin izin alma hakkı vardır. İdare koşulları
yerine getiren kişinin izin talebini kabul etmek zorundadır. Malın
tahsis cihetiyle bağdaşabilir kullanımlar bakımından ise idare
başvuran kişilere izin verme konusunda takdir yetkisine sahip-
tir. İdare bu kişiler gerekli koşulları yerine getirse bile bunlara
izin vermeyebilir, verdiği izni süresi dolunca yenilemeyebilir,
keza kamu yararının gerektirdiği durumlarda verdiği izni sü-
resi dolmadan geri alabilir. Bu anlamda, idarenin verdiği izni
geri alma veya kaldırma yetkisi mutlak bir yetkidir (GÖZLER,
Kemal (2009). “İdare Hukuku Cilt II”, Ekin Kitapevi, II. Baskı, Bursa,
syf 904, 905, 910). Bu kapsamda; devletçe herkesin yararlanmasına
tahsis edilen ve müşterek kullanıma açık olan kaldırımların kamu
ortak malı niteliğinde olduğu, kaldırımda simit satılması du-
rumunun ise kamu malının (kaldırımın) tahsis amacına aykırı
olduğu görüldüğünden bu tür özel kullanımların malın (kaldı-
rımın) tahsis cihetiyle bağdaşabilir nitelikte olduğu değerlen-
dirilmiş olup, idarenin simit satmak amacıyla geçici işgaliye
izni verme veya kaldırma/geri alma yetkisinin takdiri nitelikte
olduğu açıktır.
20. Somut olay açısından değerlendirildiğinde; İBB’nin 22/07/2015
tarihinde 7.2 numaralı paragrafta belirtilen taahhütnamede belir-
tilen şartlara uymak koşuluyla ve kurum tarafından kaldırıl-
masının istenilmesi halinde verilen geçici işgaliye izninin iptal
edileceği koşuluyla şikâyetçiye geçici işgaliye izni verdiği, aka-
binde 03/08/2015 tarihinde Kağıthane ilçesi sınırları dâhilinde geçici
işgaliye adı altında satış yapan herhangi bir vatandaşın bulunmadığı,
şikâyetçiye izin verilmesinin Kağıthane ilçesi sınırları içerisinde diğer
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 181