Page 69 - mahalli-iradeler
P. 69
21) Yıkım kararının henüz uygulanmamasına ilişkin olarak 5.5 ve
5.6 no.lu paragraflarda değinilen, Belediye cevabında; imarın 2896
ada 23 parseli üzerindeki binanın “riskli” statüde olması nedeniyle ta-
mamının yıkılmasının söz konusu olacağı, dolayısıyla; 6306 sayılı Ka-
nun gereği devam eden iş ve işlemleri sonrasında şikâyete konu yıkım
programına devam edileceği bildirilmiştir. Oysa 6.1 no.lu paragrafta
da yer aldığı üzere şikâyetçinin; bahse konu binanın “riskli yapı” statü-
sünde olduğuna ilişkin Ankara Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlü-
ğü işlemini dava konusu yaptığı ve yürütmeyi durdurma ile iptal tale-
binde bulunduğu, idare mahkemesinin yürütmeyi durdurma talebini
reddettiği, bu karara karşı davacının itirazının da Ankara Bölge İdare
Mahkemesi 1. Kurulunca reddedildiği anlaşılmıştır.
22) Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, mevzuat hü-
kümleri, uygulama örneği ve dosya kapsamı birlikte değerlen-
dirildiğinde; söz konusu binanın riskli yapı olup olmadığına
ilişkin yargılama süreci hala devam etmekte olup; yargılama-
nın devam etmesi, proje hilaflarının yıkımına ilişkin kararın
uygulanmasına engel teşkil etmemektedir. Ayrıca binanın 2, 9
ve 10 numaralı dairelerindeki proje hilafları için Çankaya Be-
lediye Encümeninin kesinleşmiş olan yıkım kararının, zorun-
luluk olmadıkça hukuk devletinde yerine getirilmesi gerektiği,
bu yıkım kararının uygulanmamasının gelecekte telafisi güç ve
imkânsız zararlar doğurabileceği, diğer ifadeyle yukarıda be-
lirtilen projeye aykırılıkların risk oluşturması dolayısıyla can
ve mal kaybına sebep olabileceği göz önünde bulundurulduğun-
da; idarenin yapmış olduğu işlemde hukuka uyarlık tespit edi-
lememiştir.
23) Her ne kadar Kamu Denetçisi, riskli yapının tümünün gelecek-
te yıkılmasıyla proje hilafları da ortadan kalkacağı için Çankaya Bele-
diyesinin, Encümen tarafından verilen yıkım kararlarını uygulamama
yönündeki işleminde hukuka aykırılık tespit edemediğinden ret yö-
nünde öneride bulunmuşsa da, açıklanan gerekçelerle gerek idarenin
gerekse de Kamu Denetçisinin görüşüne katılmak mümkün olmayıp
tavsiye kararı verilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
24) T.C. Anayasanın “Kanun önünde eşitlik” başlıklı 10 uncu mad-
desindeki eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13
64 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU