Page 70 - mahalli-iradeler
P. 70
üncü maddesindeki etkili başvuru hakkının ve 17 nci maddesindeki
hakları kötüye kullanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir
bilgi ve bulguya rastlanmadığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş
Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Av-
rupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına alınmış olan başkaca bir
insan hakkı ihlalinin tespit edilemediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
E. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
26) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde, Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa parlamentosu tarafından
kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında” da yer verilmiş-
tir.
27) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
belgelerin ilgili idareler tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak
cevaplandırıldığı, şikâyetçinin konuyla ilgili idareye yaptığı başvurula-
ra verilen yanıtlar incelendiğinde ise; idarenin “kanunilik”, “kararların
gerekçeli olması”, “kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi” ve “makul
sürede karar verme” gibi iyi yönetim ilkelerine uygun hareket ettiği,
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 65