Page 14 - KDK
P. 14

12        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                    Resen harekete geçme yetkilerine sahip bir Ombudsman, toplumda-
                   ki engelliler, çocuklar, yaşlılar ve kadınlar gibi mağdurların sorunlarının
                   çözümünde kökleri bulunan insan haklarının ve hukukun üstünlüğünün
                   gelişimini büyük ölçüde etkileyebilir. Bu durum aynı zamanda ihlalleri de
                   engelleyebilir. Ayrıca resen yetkiler, sistemsel ve yapısal sorunların in-
                   celenmesini sağlamakta olup, bu ise Ombudsmanlara ihlalleri önlemeye
                   yönelik büyük bir potansiyel ve geniş çaptaki ihlallerle mücadele etmenin
                   en etkili yöntemlerinden birini sağlar.

                 2  Anayasa Mahkemesine Dava Açma Yetkisi
                    Bazı ülkelerde, bir önleme mekanizması olarak Ombudsmanlar, Anayasa
                   Mahkemesine dava açma ve davalara katılma yetkilerine sahiptir. Bu du-
                   rum, Venedik İlkeleri’nde, Paris İlkeleri’nde ve AB ilerleme raporlarında ifa-
                   de edilmektedir. Burada beş farklı senaryo hayal edebiliriz.

                   1  Mahkemede ve yargı yerlerinde dava açmak;
                   2  Bir davaya üçüncü taraf olarak katılmak;
                   3  Kanunun Anayasaya uygunluğunu belirlemek için Anayasa Mahkemesi
                      sürecini başlatmak;
                   4  Anayasal bir şikâyetin ardından Anayasa Mahkemesi nezdinde derdest
                      davaya üçüncü taraf olarak katılmak;
                   5  Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi nezdinde derdest davaya üçüncü taraf
                      olarak katılmak.

                   Mevcut durumda, iç hukukun ve uluslararası yargı sistemlerinin her kade-
                   mesinde, bilirkişi görüşü sunan üçüncü taraf olarak yargılamaya müdahale
                   etme imkânı (Amicus Curiae), Ombudsmanlık kurumlarının kullanabileceği
                   temel pratik araçlardan biri olarak görülmelidir. Ombudsmanlık da dâhil ol-
                   mak üzere, insan haklarının korunmasına yönelik ulusal kurumların yalnızca
                   ulusal mahkemeler değil, aynı zamanda uluslararası insan hakları organları
                   nezdindeki yargılamalarda da üçüncü taraf olarak hareket etme seçeneğini
                   giderek daha fazla kullandıklarını vurgulamakta fayda vardır. Avrupa’daki
                   Ombudsman Ağları Strazburg’daki yargılamalara katılımlarını güçlendirmek
                   amacıyla Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ile daha da yakın bir iş birliği
                   gerçekleştirmektedir. Bu fırsat son zamanlarda Fransa, Polonya, Gürcistan,
                   Yunanistan, Çek Cumhuriyeti, Ermenistan’dan gelen Ombudsmanlar tara-
                   fından birtakım davalarda kullanılmıştır. Buna ilişkin olarak ayrıca Venedik
                   İlkeleri’nin 19. ilkesine bakınız: “Bir soruşturmanın ardından Ombudsman,
                   tercihen kanunların ve düzenlemelerin veya genel idari işlemlerin anayasa-
                   ya aykırı olduğunu ileri sürme yetkisine sahip olacaktır.”
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19