Page 19 - KDK
P. 19

OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME              17







                 Avrupa ülkelerindeki Ombudsman örneklerinden, bu temaları keşfet-
                 meye yardımcı olmak üzere yararlanılmıştır.




                              OMBUDSMANLIK, BİREYLER VE
                              DEMOKRATİK KATILIM


                 Bir kuruma olan güvenin inşa edilmesi ve daha sonra sürdürülmesi ge-
                 rekmektedir. Bu ciddi bir güçlüktür. Ombudsmanlıkların kendi kurumu-
                 na ve kamu hizmetlerine / hükûmete olan güveni destekleyebilmeleri
                 için, kullanıcıları tarafından adil bir hizmet sundukları yönünde algılan-
                 maları gerekir.  Bu ise hem beklentileri yönetmeyi hem de kurumun
                             23
                 sunduğu olanakları kullanmaktan vazgeçilmesini engellemeyi gerek-
                 tirir. Bireylerin mağdur olduklarında desteklenebilmeleri için Ombuds-

                 manlıkların daha büyük bir sistemin parçası olduğunu düşünmelerinin
                 sağlanması gerekir. Ombudsman konumunda bulunan bireyin kişiliği
                 çok önemlidir. Tipik olarak, Ombudsman rolünü doldurmak için seçilen
                 kişi önemli bir halk figürüdür. Bu rolün aynı zamanda, kamu görünürlü-
                 ğü, kuruma güven ve kurumun kabullenilmesi ile ilgili olarak da birçok
                 sorumluluğu bulunmaktadır.
                 Ombudsmanlıklara karşı kamu güveni farklı şekillerde tesis edilir.
                 Ombudsmanlıkların köklü bir kurum olduğu ülkelerde (örneğin Ku-
                 zey ülkelerinde), Ombudsman yönetimden hesap soracak sistemin
                 bir parçası olarak kabul edilmektedir. İnsanlar bir Ombudsmanlık ol-
                 duğu gerçeğine alışkındır ve yetkilerinin neler olduğunu bilirler. Bu
                 durum Ombudsmanlıkların, sistemin oldukça yeni bir parçası olduğu
                 ülkeler için geçerli değildir. Kamu güveninin olmaması, Ombudsman-
                 lık modelinin geliştirilmesi ve kabullenilmesi için olumsuz bir etkiye
                 sahip olabilir. Ombudsmanlık kurumuna güven yaratılması şeffaf ve
                 hesap verebilir olmayı gerektirir. Örneğin; atama süreci, görev süre-
                 si, finansman, işe alım ve personele ilişkin algı, iletişim ve sivil toplu-
                 ma katılım temalarından bazıları, Venedik İlkeleri’nin kapsamındadır
                 ve Ombudsmanlıkların kendi internet sitelerinde kendi çalışmalarına
                 ilişkin iş tanımlarında veya açıklamalarında, dışa dönük yüz olarak
                 görünmektedir.



                 23   Creutzfeldt, N.  (2016)  Değişim için bir ses? Ombudsmanlara, bireyler ve kamu
                 hizmeti sağlayanlar arasında güven ilişkileri,  Journal of Social Welfare and Family
                 Law, 38:4, 460 479, DOI: 10.1080/09649069.2016.1239371
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24