Page 19 - KDK
P. 19
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 17
Avrupa ülkelerindeki Ombudsman örneklerinden, bu temaları keşfet-
meye yardımcı olmak üzere yararlanılmıştır.
OMBUDSMANLIK, BİREYLER VE
DEMOKRATİK KATILIM
Bir kuruma olan güvenin inşa edilmesi ve daha sonra sürdürülmesi ge-
rekmektedir. Bu ciddi bir güçlüktür. Ombudsmanlıkların kendi kurumu-
na ve kamu hizmetlerine / hükûmete olan güveni destekleyebilmeleri
için, kullanıcıları tarafından adil bir hizmet sundukları yönünde algılan-
maları gerekir. Bu ise hem beklentileri yönetmeyi hem de kurumun
23
sunduğu olanakları kullanmaktan vazgeçilmesini engellemeyi gerek-
tirir. Bireylerin mağdur olduklarında desteklenebilmeleri için Ombuds-
manlıkların daha büyük bir sistemin parçası olduğunu düşünmelerinin
sağlanması gerekir. Ombudsman konumunda bulunan bireyin kişiliği
çok önemlidir. Tipik olarak, Ombudsman rolünü doldurmak için seçilen
kişi önemli bir halk figürüdür. Bu rolün aynı zamanda, kamu görünürlü-
ğü, kuruma güven ve kurumun kabullenilmesi ile ilgili olarak da birçok
sorumluluğu bulunmaktadır.
Ombudsmanlıklara karşı kamu güveni farklı şekillerde tesis edilir.
Ombudsmanlıkların köklü bir kurum olduğu ülkelerde (örneğin Ku-
zey ülkelerinde), Ombudsman yönetimden hesap soracak sistemin
bir parçası olarak kabul edilmektedir. İnsanlar bir Ombudsmanlık ol-
duğu gerçeğine alışkındır ve yetkilerinin neler olduğunu bilirler. Bu
durum Ombudsmanlıkların, sistemin oldukça yeni bir parçası olduğu
ülkeler için geçerli değildir. Kamu güveninin olmaması, Ombudsman-
lık modelinin geliştirilmesi ve kabullenilmesi için olumsuz bir etkiye
sahip olabilir. Ombudsmanlık kurumuna güven yaratılması şeffaf ve
hesap verebilir olmayı gerektirir. Örneğin; atama süreci, görev süre-
si, finansman, işe alım ve personele ilişkin algı, iletişim ve sivil toplu-
ma katılım temalarından bazıları, Venedik İlkeleri’nin kapsamındadır
ve Ombudsmanlıkların kendi internet sitelerinde kendi çalışmalarına
ilişkin iş tanımlarında veya açıklamalarında, dışa dönük yüz olarak
görünmektedir.
23 Creutzfeldt, N. (2016) Değişim için bir ses? Ombudsmanlara, bireyler ve kamu
hizmeti sağlayanlar arasında güven ilişkileri, Journal of Social Welfare and Family
Law, 38:4, 460 479, DOI: 10.1080/09649069.2016.1239371