Page 20 - KDK
P. 20
18 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
a Ombudsmanlığın Kamuya Açık Profili ve Kamu Güveni/Görünürlüğü
Bir Ombudsmanlık kurumunun asıl yapısı ve amacı, demokrasiyi güç-
lendirmek ve birey ile devlet arasında bir güç dengesizliği olduğu
durumlarda bireyi korumaktır. Bireylere haksız muamelede bulunmuş
veya onlara kötü hizmet sunmuş olabilecek idareler / kamu kuruluşları
hakkındaki şikâyetlerin soruşturulmasına ilişkin rolünde, Ombudsman-
lıklar yeterince iyi tanınmamaktadır. Mağduriyetleri çözüme kavuş-
24
turmak için bir araç olarak Ombudsmanlıklar ile ilgili toplumsal bilincin
ortaya çıkması için çalışma yapılması gerekmektedir. Kamunun güveni,
Ombudsmanlıkların meşruiyetlerini sürdürmeleri için önemli bir bileşen-
dir. Bu ise, kurumun görünürlüğüne ve bilinirliğine bağlıdır. Doğal olarak,
Ombudsmanlığın iyi bilinip bilinmediği, ülkeden ülkeye farklılık gösterir.
Anketler
Ombudsmanlık kurumunun toplumda görünürlüğünü artırmanın birkaç
yolu bulunmaktadır. Örneğin; Galler Ombudsmanı, ulusal çapta yapıla-
cak bir anketin kurum hakkındaki kamuoyu farkındalığını ciddi şekilde
artırdığını bildirmiştir. Ombudsman Nick Bennett, Galler’deki kamu
25
hizmeti kullanıcılarının nasıl ve nereye şikâyette bulunacaklarını bilme-
lerini sağlamak ve yaşanan sorunlardan ders alınmasını sağlamak için
görünürlüğün yüksek olmasının çok önemli olduğunu ifade etmiştir.
Avrupa Ombudsmanı, 2006 yılında, çalışmaları hakkında farkındalığın
en iyi şekilde nasıl artırılacağını ve insanların şikâyet etmeye nasıl teş-
vik edileceğini araştırmak üzere halka açık bir çalıştay düzenlemiştir.
26
Polonya Ombudsmanlığı oldukça iyi bilinmektedir ve kamunun duydu-
ğu güvenin yüksek olduğu kurumlardan biridir. 27
24 Beckman, L ve Uggla, F Gelecek Nesiller için Kurumlarda, Gelecek Nesiller İçin Bir
Ombudsmanlık (editörler Gonzales-Ricy ve Gosseries) (2016 OUP); Creutzfeldt, N Om-
budsmanlık ve AUÇ (2018 Palgrave); Hertogh ve Kirkham Ombudsmanlığa Dair Araştır-
ma El Kitabı (2018 Edward Elgar).
25 IOI, Ombudsmanlık hizmeti ile ilgili kamu farkındalığı rekor düzeyde (2020) eri-
şim için: https://www.theioi.org/ioi-news/current-news/public-awareness-of-ombuds-
man-service-at-record-high
26 O’Reily, E. (2006) Şikâyet etme hakkı konusunda farkındalığın artırılması – Avrupa
Ombudsmanlığı için bir sonraki adım, erişim için: https://www.ombudsman.europa.eu/
en/historical/en/10348
27 Zaufanie do instytucji publicznych (2016) erişim için: http://www.tnsglobal.pl/arc-
hiwumraportow/files/2016/11/K.068_Zaufanie_do_instytucji_O10a-16.pdf