Page 20 - KDK
P. 20

18        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                 a  Ombudsmanlığın Kamuya Açık Profili ve Kamu Güveni/Görünürlüğü

                 Bir Ombudsmanlık kurumunun asıl yapısı ve amacı, demokrasiyi güç-
                 lendirmek ve birey ile devlet arasında bir güç dengesizliği olduğu
                 durumlarda bireyi korumaktır. Bireylere haksız muamelede bulunmuş
                 veya onlara kötü hizmet sunmuş olabilecek idareler / kamu kuruluşları
                 hakkındaki şikâyetlerin soruşturulmasına ilişkin rolünde, Ombudsman-
                 lıklar yeterince iyi tanınmamaktadır. Mağduriyetleri çözüme kavuş-
                                                24
                 turmak için bir araç olarak Ombudsmanlıklar ile ilgili toplumsal bilincin
                 ortaya çıkması için çalışma yapılması gerekmektedir. Kamunun güveni,
                 Ombudsmanlıkların meşruiyetlerini sürdürmeleri için önemli bir bileşen-
                 dir. Bu ise, kurumun görünürlüğüne ve bilinirliğine bağlıdır. Doğal olarak,
                 Ombudsmanlığın iyi bilinip bilinmediği, ülkeden ülkeye farklılık gösterir.


                   Anketler

                 Ombudsmanlık kurumunun toplumda görünürlüğünü artırmanın birkaç
                 yolu bulunmaktadır. Örneğin; Galler Ombudsmanı, ulusal çapta yapıla-
                 cak bir anketin kurum hakkındaki kamuoyu farkındalığını ciddi şekilde
                 artırdığını bildirmiştir.  Ombudsman Nick Bennett, Galler’deki kamu
                                   25
                 hizmeti kullanıcılarının nasıl ve nereye şikâyette bulunacaklarını bilme-
                 lerini sağlamak ve yaşanan sorunlardan ders alınmasını sağlamak için
                 görünürlüğün yüksek olmasının çok önemli olduğunu ifade etmiştir.
                 Avrupa Ombudsmanı, 2006 yılında, çalışmaları hakkında farkındalığın
                 en iyi şekilde nasıl artırılacağını ve insanların şikâyet etmeye nasıl teş-
                 vik edileceğini araştırmak üzere halka açık bir çalıştay düzenlemiştir.
                                                                           26
                 Polonya Ombudsmanlığı oldukça iyi bilinmektedir ve kamunun duydu-
                 ğu güvenin yüksek olduğu kurumlardan biridir. 27





                 24   Beckman, L ve Uggla, F Gelecek Nesiller için Kurumlarda, Gelecek Nesiller İçin Bir
                 Ombudsmanlık (editörler Gonzales-Ricy ve Gosseries) (2016 OUP); Creutzfeldt, N Om-
                 budsmanlık ve AUÇ (2018 Palgrave); Hertogh ve Kirkham Ombudsmanlığa Dair Araştır-
                 ma El Kitabı (2018 Edward Elgar).
                 25   IOI, Ombudsmanlık hizmeti ile ilgili kamu farkındalığı rekor düzeyde (2020) eri-
                 şim için: https://www.theioi.org/ioi-news/current-news/public-awareness-of-ombuds-
                 man-service-at-record-high
                 26   O’Reily, E. (2006) Şikâyet etme hakkı konusunda farkındalığın artırılması – Avrupa
                 Ombudsmanlığı için bir sonraki adım, erişim için: https://www.ombudsman.europa.eu/
                 en/historical/en/10348
                 27   Zaufanie do instytucji publicznych (2016) erişim için: http://www.tnsglobal.pl/arc-
                 hiwumraportow/files/2016/11/K.068_Zaufanie_do_instytucji_O10a-16.pdf
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25