Page 22 - KDK
P. 22
20 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
Ombudsmanlar Gününün hedefleri şunlardır:
• Halkın Ombudsmanlıkların rolü hakkında eğitilmesi
• Ombudsmanlıkların sunduğu geniş hizmet çeşitliliğinin açıklanması
• Ombudsmanlıkların program ve hizmetlerinin daha fazla kullanılmasının
teşvik edilmesi
• Ombudsmanlıkların hizmet sundukları kurumlara ve seçmenlere kattık-
ları değerin vurgulanması
Açık günlerin diğer örnekleri İrlanda ve Kosova* Ombudsmanlıklarıdır.
İrlanda Ombudsmanlığı , öğrencileri şikâyette bulunmaya teşvik et-
30
miştir. Geçen yıl, Ombudsmanlık ofisi kötü iletişim, kabul prosedürleri,
hibelerdeki gecikmeler ve itiraz veya şikâyet süreci ile ilgili endişeler
de dâhil olmak üzere, eğitim hizmetleri hakkında 300’den fazla şikâyet
almıştır. Perşembe günü yapılan toplantıda, kamu hizmeti sunan herkesi,
“şikâyetleri bir bilgi alma kaynağı olarak kullanmaya” teşvik ettiklerini
ifade etmişlerdir. Ayrıca, şikâyetlerine yerel seviyede çözüm bulamayan
öğrencileri, şikâyetlerini kendi kurumlarına sunmaları için cesaretlendir-
mişlerdir.
Kosova’dan bir başka örnekte ise 2000-2005 yılları arasında Om-
31
budsman, sorunlarını daha kolay ve doğrudan paylaşabilen bireylere,
yerel topluluklara Ombudsmanın ulaştığını göstermek suretiyle, kurum
hakkında güven yaratmaya yönelik en önemli çalışmalardan biri olarak
açık günleri gerçekleştirmiştir. Açık günler, kuruma erişim için önemli
bir araç olup, bireylere Ombudsman ile konuşma ve şikâyette bulun-
ma fırsatı sunmaktadır. Bu uygulama, 2005’ten sonra da bir şekilde
devam etmiştir. 32
Yerinde Erişim Programı
Ayrıca yerinde erişim kampanyaları, Ombudsmanlıkların daha görü-
* Bu atama, statü konusundaki pozisyonlara halel getirmez ve UNSCR 1244/1999 ve
Kosova’nın bağımsızlık ilanına ilişkin UAD Görüşü ile uyumludur.
30 The Irish Times, Ombudsman, öğrencileri şikâyetlerini kendi önüne getirmeye
teşvik ediyor, erişim için: https://www.irishtimes.com/news/education/ombudsman-ur-
ges-students-to-bring-complaints-to-him-1.2760626
31 EQUINET, Ombudsman Kurumu erişim için: https://equineteurope.org/author/koso-
vo_oik/
32 Kosova Cumhuriyeti Ombudsmanlığı Yıllık Raporu 2018, erişim için: https://www.oik-
rks.org/en/2019/04/08/annual-report-20188/