Page 24 - KDK
P. 24

22        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME








                 b  Ombudsmanlığa Erişim (Dijital erişim ile ötekileştirilmiş ve dezavan-
                   tajlı gruplara erişim de dâhil)

                 Her ne kadar herkese ait şikâyetleri karşılamak amacıyla kurulmuş ol-
                 salar da çoğu ülkede Ombudsmanlıklara esas olarak mahkeme siste-
                 mine erişebilecek (ve bir avukat tutabilecek) bireyler başvurmaktadır.
                 Başka bir deyişle Ombudsmanlık Kurumu eğitimli, orta yaşlı, çalışan
                 ve genellikle erkek bireyler tarafından kullanılmaktadır. Özellikle CO-
                 VID-19’un yol açtığı halk sağlığı krizinden sonra, hükûmetlerin bununla
                 mücadele etmek için aldıkları önlemlerin tarafsız olmadığı daha da be-
                 lirgin hâle gelmiştir. Pandemi, zaten dezavantajlı bir sosyoekonomik
                 konumda olan ve ayrımcılık riski altında bulunan bazı gruplar üzerinde
                 orantısız şekilde olumsuz etkiler yaratarak, Avrupa’da bazılarını diğer-
                 lerinden daha fazla etkilemektedir. Bu nedenle, Avrupa Eşitlik Organ-
                 ları Ağı, tüm marjinalleşmiş gruplarda yer alan en savunmasız bireylere
                 (örneğin, Roman kadınlar, Müslüman kadınlar, engelli yaşlılar) kesişim-
                 sel bir yaklaşımın kullanılması gerektiğini belirtmiştir. Benzer şekilde,
                                                             37
                 Avrupa Birliği Temel Haklar Ajansı (2020), Ombudsmanlık kurumlarının
                 çeşitli savunmasızlık hâllerinde, başka bir deyişle hastaneler, bakım
                 evleri, cezaevleri ve mülteci kampları ya da kabul tesisleri de dâhil
                 olmak üzere kurumsal bakım ortamlarında yaşayan bireyler engelliler,
                 evsizler, yaşlılar, Romanlar ve Gezginler ile aile içi şiddet, ayrımcılık
                 ve hoşgörüsüzlük riski altında bulunan kadınlar ve çocuklar da dâhil
                 olmak üzere belirli gruplar ile ilgili farkındalığı artırmak üzere raporlar
                 hazırladıklarının altını çizmiştir. 38

                 Ombudsmanlıklar, herkesin ihtiyaçlarını karşılayabilmek için, toplumun
                 tüm gruplarına ulaşmalıdır. Bu, çeşitli şekillerde olabilir. Örneğin, çev-
                 rim içi bir süreç, kişilerin Ombudsmanlıklara nerede olurlarsa olsunlar
                 uzaktan erişebilmelerine yardımcı olabilir. Elbette bu durum, ancak
                 düzgün bir internet bağlantısı, dijital okuryazarlık ve uygun bir cihaz
                 mevcutsa söz konusu olabilir. Bazı ülkelerde halk kütüphaneleri ve
                 belediye salonları, insanların gelip interneti kullanabilecekleri alanlar-
                 dır. Bu, bir Ombudsmanlığa erişim imkânını genişletecektir ve örneğin,


                 37   EQUINET (2020). Adil ve eşit bir Avrupa için tavsiye: Covid-19 sonrası Toplumla-
                 rımızı Yeniden İnşa Etmek, erişim için: https://equineteurope.org/wp-content/uploa-
                 ds/2020/06/equinet_rebuilding-recommendation_A4_03-web.pdf
                 38   Avrupa Birliği Temel Haklar Ajansı, (2020). AB’de koronavirüs pandemisi – Temel
                 haklar üzerindeki etkileri, erişim için: AB’de Koronavirüs Pandemisi Temel Haklar Üzerin-
                 deki Etkileri (europa.eu)
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29