Page 25 - KDK
P. 25
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 23
Ombudsmanların rolünün ne olduğunu açıklayan posterlerle birlikte
kullanılabilir. Türkiye Kamu Denetçiliği Kurumu dijital başvuruları kabul
etmektedir. Çevrim içi erişim ile bağlantılı olarak, bazı Ombudsmanlık-
lar, engelli insanlar ve azınlık dilleri için uyum sağlayabilir. Okuryazarlık
oranı, erişimin anlamlı olması için üstesinden gelinmesi gereken bü-
yük bir sorundur. Örneğin Birleşik Krallık’ta, PHSO, görme engellilere,
işitmesi kötü olan veya sağır kimselere ve öğrenme güçlüğü çeken
kimselere erişim imkânı sunmaktadır. 39
Karşılanmamış yasal ihtiyaçlar ve ötekileştirme ile ilgili literatür, çoğu
40
insanın yardım için nereye başvuracağını bilmemesi nedeniyle, pek
çok vakanın Ombudsmanlığın önüne getirilmediğine dair örnekler ak-
tarmaktadır. Dahası, toplumdaki en dezavantajlı kesimler erişimin dı-
şında tutulmaktadır. Örneğin, Birleşik Krallık PHSO (2011), engellilerin,
gençlerin ve işsizlerin mağduriyetleri olsa bile şikâyet etme ihtimalle-
rinin özellikle düşük olduğunu tespit etmiştir; Eşitlik ve İnsan Hakları
Komisyonu 2010 ve Hukuk Hizmetleri Araştırma Merkezi (LSRC) 14 sa-
yılı Araştırma Raporu (2006), çözülmemiş yasal sorunların, daha genel
olarak, geçici konaklamada kalanları, dul ebeveynleri, engellileri, daha
genç insanları ve ekonomik açıdan daha az aktif olanları etkileme ola-
sılığının çok daha yüksek olduğunu ileri sürmektedir. 41
Ombudsmanlığa atfedilen yaklaşım, “yangınla mücadele” yaklaşımıdır. 42
Eğer bir şikâyet Ombudsmanlığın önüne getirilirse, buna müdahale
edebileceklerdir. Bazı Ombudsmanlar, eğer yetkileri varsa (resen) bir
soruşturma başlatabilirler. İdeal olarak eğer Ombudsmanların, yan-
gının yayılmasını önlemek için kendi inisiyatifleri ile harekete geçme
yetkileri olsaydı, çok sayıda insanı etkilemeden önce birçok sorun çö-
züme kavuşturulabilirdi (daha fazlası aşağıdadır).
39 PHSO, Erişilebilirlik, erişim için: https://www.ombudsman.org.uk/accessibility
40 Genn H Adaletin Yolları (Hart); Dunleavy, P. Bütünleşik Kamu Hizmetlerinin Geleceği
(2010).
41 Bkz. Nick O’Brien UKAJI Kamu sektörü Ombudsmanlarına dair bir araştırma incele-
mesi; https://ukaji.org/2018/01/30/what-do-we-know-and-what-do-we-need-to-know-a-
review-of-research-on-public-sector-ombuds/
42 Harlow, C., ve Rawlings, R. (2009). Parlamento Ombudsmanlığı: Yangınla mücadele
eden ya da yangını seyreden? “Hukuk ve İdare” içinde (Bağlamda Hukuk, s. 528-569).
Cambridge: Cambridge Üniversitesi Yayınları.