Page 85 - KDK
P. 85
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 83
2. İyi yönetişimin önemli unsurlardan bir tanesi verimliliğin, yetkinliğin ve
bütünlüğün yüksek standartlarını gözeten, profesyonel, hesap verebilir ve
şeffaf bir kamu hizmetidir;
3. Devletlerin, tüm kamu hizmetleri için geçerli olan insan hakları anlaşma-
ları ve ilgili ulusal kanunlar kapsamında temel insan hakları yükümlülükleri
bulunmaktadır. Bunlar, hem olumlu hem olumsuz yükümlükleri, hem de ay-
rımcılık yapılmamasını ve eşitliği temin eden yükümlülükleri içermektedir.
Kamu hizmetinin tedarikinde hakların ihlali hâlinde, hesap verebilirlik temin
edilmeli ve özellikle çözümler sunulmalıdır;
4. İnsan hakları standartlarının güçlendirilmesinden öncelikli olarak devlet-
ler sorumludur ancak, hesap verebilirlikleri hükûmetin tüm seviyelerine ve
yetki devrettikleri diğer kurumları da kapsamaktadır. 123
Bu aşamada, 2007’deki Atina Konferansında “insan haklarına saygı
duymamak kesinlikle kötü idare biçimidir ve aksi durumda belirli kötü
idare biçimleri temel hakların ihlaline karşılık gelmektedir” diye ifade
eden Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiserine de değinmek gere-
kir.
124
İyi yönetişim ilkeleri özellikle 2007’da Avrupa Konseyi Bakanlar Komi-
tesi tarafından, Konsey üyesi devletlere olan tavsiye kararında belir-
lenmiştir.
125
Günümüzde hem Avrupa’da hem dünyada, kamu idarelerinin genel
olarak kabul edilen iyi idare standartlarına uymasını temin etme süre-
cinde Ombudsmanlıklar önemli ve yeri doldurulamaz bir gözetim ve
destekleme görevi üstlenmektedir.
123 Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Konseyi tarafından 6 Ekim 2020 tarihinde kabu le-
dilen karardan alıntılar (A/HRC/RES/45/9
124 Thomas Hammarberg, Avrupa Ombudsmanlıkları ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları-
Komiseri 10. Yuvarlak Masa, Sonuçlar, Atina, 12-13 Nisan 2007.
125 Ek: Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin üye devletlere yönelik iyi idare hakkında
CM/Rec(2007)7 sayılı Tavsiye Kararı.