Page 87 - KDK
P. 87
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 85
Bu kısa rehberin amacı; mahkeme yargılamalarına alternatiflerden biri
olarak bireyler ve devlet arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemeye yö-
nelik, idare mahkemelerine gelen dosyaların sayısında azalmayı be-
raberinde getirmesinin beklendiği çalışmalarında, soruşturmalarında
ve tavsiye kararlarının uygulanması sürecinde Ombudsmanlıkla kamu
idareleri ve kurumlarının arasındaki iş birliği koşullarına ilişkin bir dizi
kurallar setini vurgulamaktır.
2. TÜRKİYE KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN GÖREV ALANI
a Kamu yetkisi ve kamu kaynağı kullanan ve kamu kurumu statüsü
bulunan tüm mesleki kuruluşlar, kamu kurumları ve kuruluşları hak-
kında Ombudsmanlığa şikâyette bulunulabilir. Kamu hizmeti sunan
özel hukuka bağlı tüzel kişiler hakkında da Kamu Kamu Denetçili-
ği Kurumuna şikâyette bulunulabilir. Bu çerçevede, kamu yararına
dernekler, vakıflar ve şirketler hakkında şikâyetler sunulabilir.
b Kamu Denetçiliği Kurumunun, a) bendinde tanımlanan kurumların
her tür işlem ve eyleminden ve tutum ve davranışlarından kaynak-
lanan şikâyetleri soruşturma ve inceleme yetkisi bulunmaktadır.
3. REHBER İLKELER
a Kamu Görevlileri İle İletişim Kanalları, İrtibat Noktaları
1 Ombudsmanlığın, yetkinliği kapsamındaki her bir otorite ile iyi
iletişim kanalları kurması ve sürdürmesi önemlidir. Ombuds-
manlığın her bir otorite ile net bir iletişim kurabilmesi ve Om-
budsmanların güçleri ve sorumluluklarını kamu görevlilerinin
daha iyi anlamasına yardımcı olması gerekmektedir.
2 Ombudsmanlık ile iletişim ve iş birliğini kolaylaştırmak için her
bakanlık ve diğer merkezi devlet idare organlarının yanı sıra
valilikler Ombudsmanlık Kurumu ile ilgili yetkinlikleri kapsamın-
daki konularda iş birliği ve iletişimden sorumlu olarak atanmış
birimler veya görevlilerden iletişim noktaları oluşturmalıdır. Bu
irtibat noktalarının varlığı, Ombudsmanlığın müdahalelerine
özellikle yetkili kurumların en hızlı şekilde yanıt vermesi gere-
ken acil durumlarda özel önemi haizdir.