Page 86 - KDK
P. 86

84        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                 Venedik Komisyonu tarafından “Venedik İlkeleri” içerisinde (İlke 1) altı
                 çizildiği gibi “Demokrasi, hukukun üstünlüğü, insan hakları ve temel
                 özgürlükler ile iyi idareyi temel alan bir devlette Ombudsmanlık önem-
                 li bir unsurdur”. 126
                 Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi Hukuk İşleri ve İnsan Hakları
                 Komitesinin 2003 raporunda, raportör, Ombudsmanlık için “hem kamu
                 idaresinin kalitesinin sürdürülebilmesi ve iyileştirilmesi hem de kötü
                 yönetim eylemlerinin düzeltilmesinden sorumlu, vatandaşlar ve idari
                 makamlar arasında yer alan ve bireysel şikâyetlere cevaben veya re-
                 sen müdahale eden bağımsız ve tarafsız bir birim olarak tanımlanma-
                 sı uygundur.   Bir ombudsman, ne vatandaşın taraflı bir yasal temsilcisi
                 ne de hukuki bir görevlidir. Ombudsman görevlerini, vatandaşlar ve
                 yöneticiler arasında tarafsız bir arabulucu olarak hareket ettiğinde,
                 genel halkı ilgilendiren durumlarda şikâyet üzerine veya resen soruş-
                 turma yaptığında, gerçek sonuçlara ulaştığında ve bu bulgulara daya-
                 narak tüm tarafları tatmin edecek şekilde altta yatan duruma yönelik
                 çözüm aradığında ve/veya gelecek iyileştirmeler için tavsiyelerde bu-
                 lunduğunda en iyi şekilde yerine getirmiş olur. Ombudsmanlar idari
                 uygulamaları iyileştirmek için çabalar (…)”,  ifadelerini kullanmıştır.
                                                    127
                 Bu bağlamda, dönemin İrlanda Ombudsmanı tarafından dile getirilen
                 ve 2007 Atina konferansında bahsedilen sözler de alıntı yapılan rapo-
                 ra eklenmelidir:




                   Bir ombudsman kendisini yalnızca şikâyetleri soruşturmakla kısıtlamamalı-
                   dır. Uzun vadede hedef, kamu idaresinin genel standartlarını iyileştirmek
                   olmalıdır. Bunu yapmanın önemli yollarından bir tanesi eğitici bir rol üstlen-
                   mek ve müşterileri ile nasıl ilgilenmeleri, şikâyetleri nasıl ele almaları ve ters
                   giden şeyler olduğunda uygun tazminin nasıl yapılması gerektiği konusunda
                   kamu görevlileri için bir rehber hazırlamaktır.” 128





                 126   Ombudsmanlık Kurumunun Koruması ve Güçlendirilmesi hakkında İlkeler (“Venedik
                 İlkeleri”) Venedik Komisyonu tarafından 118. Genel Oturumunda kabul edilmiştir (Ven-
                 edik, 15-16 Mart 2019).
                 127   Ombudsmanlık Kurumu, Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi, Hukuk İşleri ve İn-
                 san Hakları Komitesi Raporu, 16 Temmuz 2003, raportör: Lili Nabholz-Haidegger, İsviçre.
                 128   Emily O’Reilly, Avrupa Ombudsmanlıkları ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri
                 10. Yuvarlak Masa Konuşması, Atina, 12-13 Nisan 2007.
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91