Page 86 - KDK
P. 86
84 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
Venedik Komisyonu tarafından “Venedik İlkeleri” içerisinde (İlke 1) altı
çizildiği gibi “Demokrasi, hukukun üstünlüğü, insan hakları ve temel
özgürlükler ile iyi idareyi temel alan bir devlette Ombudsmanlık önem-
li bir unsurdur”. 126
Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi Hukuk İşleri ve İnsan Hakları
Komitesinin 2003 raporunda, raportör, Ombudsmanlık için “hem kamu
idaresinin kalitesinin sürdürülebilmesi ve iyileştirilmesi hem de kötü
yönetim eylemlerinin düzeltilmesinden sorumlu, vatandaşlar ve idari
makamlar arasında yer alan ve bireysel şikâyetlere cevaben veya re-
sen müdahale eden bağımsız ve tarafsız bir birim olarak tanımlanma-
sı uygundur. Bir ombudsman, ne vatandaşın taraflı bir yasal temsilcisi
ne de hukuki bir görevlidir. Ombudsman görevlerini, vatandaşlar ve
yöneticiler arasında tarafsız bir arabulucu olarak hareket ettiğinde,
genel halkı ilgilendiren durumlarda şikâyet üzerine veya resen soruş-
turma yaptığında, gerçek sonuçlara ulaştığında ve bu bulgulara daya-
narak tüm tarafları tatmin edecek şekilde altta yatan duruma yönelik
çözüm aradığında ve/veya gelecek iyileştirmeler için tavsiyelerde bu-
lunduğunda en iyi şekilde yerine getirmiş olur. Ombudsmanlar idari
uygulamaları iyileştirmek için çabalar (…)”, ifadelerini kullanmıştır.
127
Bu bağlamda, dönemin İrlanda Ombudsmanı tarafından dile getirilen
ve 2007 Atina konferansında bahsedilen sözler de alıntı yapılan rapo-
ra eklenmelidir:
Bir ombudsman kendisini yalnızca şikâyetleri soruşturmakla kısıtlamamalı-
dır. Uzun vadede hedef, kamu idaresinin genel standartlarını iyileştirmek
olmalıdır. Bunu yapmanın önemli yollarından bir tanesi eğitici bir rol üstlen-
mek ve müşterileri ile nasıl ilgilenmeleri, şikâyetleri nasıl ele almaları ve ters
giden şeyler olduğunda uygun tazminin nasıl yapılması gerektiği konusunda
kamu görevlileri için bir rehber hazırlamaktır.” 128
126 Ombudsmanlık Kurumunun Koruması ve Güçlendirilmesi hakkında İlkeler (“Venedik
İlkeleri”) Venedik Komisyonu tarafından 118. Genel Oturumunda kabul edilmiştir (Ven-
edik, 15-16 Mart 2019).
127 Ombudsmanlık Kurumu, Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi, Hukuk İşleri ve İn-
san Hakları Komitesi Raporu, 16 Temmuz 2003, raportör: Lili Nabholz-Haidegger, İsviçre.
128 Emily O’Reilly, Avrupa Ombudsmanlıkları ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri
10. Yuvarlak Masa Konuşması, Atina, 12-13 Nisan 2007.