Page 88 - KDK
P. 88
86 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
b Ombudsmanlığın Dinlenilme Hakkı
3 Yetkilerini yerine getirirken Ombudsmanlık, tüm devlet ku-
rumlarının en yükseği ve diğer kamu kurumlarının başkanları
da dâhil olmak üzere üst düzey temsilciler ile gecikmeksizin
görüşme ve dinlenilme hakkına sahip olmalıdır. Aynı zamanda
talebi doğrultusunda önemli sorumlulukları bağlamında hükû-
met ve diğer devlet organları ile parlamento oturumlarına katı-
labilmeli ve konuşabilmelidir.
c Bilgi veya Belge Sunma Yükümlülüğü
4 Ombudsmanlığın yürüttüğü bir soruşturma süresince, bilgi
veya belge ya da şikâyette yer alan iddialara karşı yanıt talep
ettiği yetkililer veya kurumlar, koşullar el verdiğince, geciktir-
meksizin ya da Ombudsmanlığın talebinde belirtilen tarihi ge-
ciktirmeden bunları sunmakla yükümlüdür. Yetkililer veya ku-
rumlar talep edilen bilgiyi sağlamanın yanı sıra dosya ile ilgili
olgu ve koşulların tam ve etkili açıklamasını mümkün kılabile-
ceğini düşündükleri ellerindeki diğer materyalleri de sunmalı-
dırlar.
5 Konunun ivedi ve kapsamlı bir açıklamasının yapılması, yalnız-
ca Ombudsmanlığa şikâyet sunan kişi için değil, ayrıca genel
menfaat için de elzemdir. Pek çok durumda, olgular ve görev-
lilerin yaptığı olası hatalar hakkında olabildiğince çabuk bilgi
elde etmek, herhangi bir eksikliği etkin bir şekilde gidermek
ve tekrar gerçekleşmelerini önlemek için elzemdir.
6 Ombudsmanlık temsilcilerinin, önemli bilgileri veya belgeleri
bulmak, görmek veya almaya yönelik yapacakları soruşturma-
lar dâhilindeki kurum ya da kamu kurumlarına bağlı diğer kuru-
luşlarda yapacağı soruşturmalar istisnai olmalıdır. Asıl ilkeleri,
dosyaya ilişkin olguları tam olarak anlayabilmek için tam bir
şeffaflık ve adil bir iş birliği olmalıdır.
7 Koşullar altında makul bir sebeple Ombudsmanlığın belirledi-
ği tarihlere uyulmaması ya da talep edilen bilgi ve belgelerin
sunulmaması hâlinde söz konusu durumun derhâl açıklanması
sorumluluğu, talebin iletildiği görevliye aittir. Talebin olmama-
sı ya da kısmen veya tamamen talebe uymanın reddedilmesi
hâlinde, Ombudsmanlık daha üst yetkiye sahip kurumu ve ge-