Page 89 - KDK
P. 89
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 87
rekli olması hâlinde ilgili parlamenter komiteyi bilgilendirecek
ve uygun bir yanıt bekleyecektir. Belirli hâllerde, kamu görev-
lilerinin böylesi tavırları konusunda halkı bilgilendirmek de uy-
gun olabilir.
8 Başdenetçi veya denetçilerin başvurusu üzerine talep edilen
bilgi ve belgeleri meşru bir gerekçe olmaksızın sunmayan yet-
kililer hakkında ilgili merci soruşturma başlatabilir.
9 Görevlilerin Ombudsmanlıkla uygun bir iş birliği kuramadığı
hâllerde, bu durumların yıllık raporda belirtilmesi gerekmek-
tedir. İş birliğinin sürekli ve aşikar bir şekilde iş birliği yapıl-
maması özel bir rapora ve sonuç olarak parlamentoda ayrı bir
tartışmaya temel oluşturabilir.
d Kamu Görevlilerinin Dinlenilmesi
10 Soruşturmaların herhangi bir aşamasında Ombudsmanlık,
tanıklar veya dosyanın çözüme kavuşmasına katkıda bulu-
nabilecek başkaca kişileri dinleyebilir. Bir kamu görevlisinin
görüşmeyi reddetmesi veya görüşmesinin engellenmesi du-
rumunda Ombudsmanlık, yetkili idari makamın başkanından
bir açıklama talep edebilir. Ombudsmanlığın bu amaçla davet
ettiği bir kişinin dinlenmesinde muafiyeti meşrulaştırabilecek
çok az istisnai durum olabilir.
e Hürriyetinden Yoksun Bırakılmış Kişilerle Yazışmalar
11 Bireylerin gözaltında, hapiste veya nezarette tutulduğu yerler-
den Ombudsmanlığa gönderdiği yazılar, ilgili kurumların ida-
releri tarafından gecikmeksizin iletilmelidir. Mühürlü zarflarda
teslim alınması ve gönderilmesi gereken bu yazışmalar, her-
hangi bir sansüre tabi olamaz ya da açılamaz. Aynı koşullar,
Ombudsmanlıktan bu durumdaki kişilere yönelik gönderilen
yazılar için de geçerlidir.
f Valilikler Aracılığıyla Yazışma
12 Valilikler aracılığıyla Ombudsmanlığa gönderilen şikâyetler ve
diğer yazışmalar, kapalı zarflar içerisinde teslim alınmalı, der-
hâl gönderilmeli ve açılmamalıdır.