Page 121 - soma rapor 30122014
P. 121

faaliyetlerinin aynı zamanda Genel Müdürlük bünyesindeki diğer koordinatörlüklerde görev

               yapan personel tarafından yerine getirildiği hususları karşısında MİGEM’in denetleme görevini
               layıkıyla  yerine  getirebilmesinin  mümkün  olamayacağı  değerlendirilmiştir.  Bu  doğrultuda

               Denetleme  Koordinatörlüğü’nün  teşkilat  yapısı  içindeki  yerinin  gözden  geçirilerek
               denetleme  fonksiyonunu  gereği  ve  layıkıyla  yerine  getirebilmesi  için  MİGEM’in  ve

               özelinde bu birimin kurumsal altyapısının güçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

                     1.1.2. İş Sağlığı ve Güvenliği Alanındaki Fonksiyonu

                     MİGEM’in  projelerin  incelenmesi  ve  faaliyetlerin  projelere  uygun  yürütülüp

               yürütülmediği konusunda mahallinde yaptığı incelemelere yönelik olarak söz konusu tespitlerin

               yanında, bir diğer önemli husus da 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat
               ve  Görevleri  Hakkında  Kanunun  9  uncu  maddesinde  MİGEM’e  verilen  “faaliyetlerin  iş

               güvenliği ve işçi sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etmek” görevi ile ilgili olarak
               Genel Müdürlüğün bakış açısıdır.


                     Her  ne  kadar  3154  sayılı  Enerji  ve  Tabii  Kaynaklar  Bakanlığı  Teşkilat  ve  Görevleri
               Hakkında Kanun ile Maden İşleri Genel Müdürlüğü’nün  “faaliyetlerin iş güvenliği ve işçi

               sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etmek” ile görevli olduğu belirtilmiş olmakla
               MİGEM’in teşkilat şeması incelendiğinde bünyesinde bu yönde bir denetim yapacak müstakil

               bir birimin  olmadığı,  Denetleme Koordinatörlüğü’nce bu  görevin  kısmen  yerine  getirildiği,

               Strateji  ve  Koordinasyon  Dairesi  Başkanlığı  altında  yer  alan  “Eğitim  ve  AR-GE
               Koordinatörlüğü”nün madencilik faaliyetlerini doğrudan ilgilendiren tüm kanun, yönetmelik,

               tüzük  ve  diğer  mevzuatla  (Orman,  İmar, Turizm,  Çevre,  Kıyı,  Su  Ürünleri  Koruma, Tarım

               Arazileri, Hıfzıssıhha, Sağlık, İşçi Sağlığı ve İş güvenliği, Sit Alanları, Milli Parklar, vb.) ilgili
               madencilerin  karşılaştığı  güçlükleri  belirlemek,  iyileştirici  tedbirler  konusunda  çalışmalar

               yapmak;  madenciler  ile  yakın  diyalog  kurarak,  problemlerini  belirlemek,  çözüm  yollarını
               araştırarak gerekli tedbirleri almak, şeklinde tanımlanan bu görevini amacına uygun bir şekilde

               yerine getirmediği düşünülmektedir.

                     Genel  Müdürlük  yetkilileri  ile  yapılan  görüşmelerde  bu  görevin  kendi  Kurumlarında

               bulunmadığı, bu konu ile ilgili olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bünyesinde gerekli
               mevzuatların  yürürlüğe  konulmuş  olup  denetimlerin  ilgili  Bakanlık  bünyesindeki  İş  Teftiş

               Kurulu Başkanlığına ait olduğu belirtilmiştir. Bu yaklaşımın 2010 yılında Devlet Denetleme

               Kurulunun  düzenlediği  raporda da sergilendiği  görülmüştür. Dolayısıyla  o günden bu  güne
               bahse konu yaklaşımın değişmeyerek projeye uygunluk denetiminin, iş sağlığı ve güvenliği

               denetiminden ayrı düşünüldüğü bir bakış açısının korunduğu anlaşılmaktadır.

                                                           107
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126