Page 121 - soma rapor 30122014
P. 121
faaliyetlerinin aynı zamanda Genel Müdürlük bünyesindeki diğer koordinatörlüklerde görev
yapan personel tarafından yerine getirildiği hususları karşısında MİGEM’in denetleme görevini
layıkıyla yerine getirebilmesinin mümkün olamayacağı değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda
Denetleme Koordinatörlüğü’nün teşkilat yapısı içindeki yerinin gözden geçirilerek
denetleme fonksiyonunu gereği ve layıkıyla yerine getirebilmesi için MİGEM’in ve
özelinde bu birimin kurumsal altyapısının güçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
1.1.2. İş Sağlığı ve Güvenliği Alanındaki Fonksiyonu
MİGEM’in projelerin incelenmesi ve faaliyetlerin projelere uygun yürütülüp
yürütülmediği konusunda mahallinde yaptığı incelemelere yönelik olarak söz konusu tespitlerin
yanında, bir diğer önemli husus da 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinde MİGEM’e verilen “faaliyetlerin iş
güvenliği ve işçi sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etmek” görevi ile ilgili olarak
Genel Müdürlüğün bakış açısıdır.
Her ne kadar 3154 sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile Maden İşleri Genel Müdürlüğü’nün “faaliyetlerin iş güvenliği ve işçi
sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etmek” ile görevli olduğu belirtilmiş olmakla
MİGEM’in teşkilat şeması incelendiğinde bünyesinde bu yönde bir denetim yapacak müstakil
bir birimin olmadığı, Denetleme Koordinatörlüğü’nce bu görevin kısmen yerine getirildiği,
Strateji ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı altında yer alan “Eğitim ve AR-GE
Koordinatörlüğü”nün madencilik faaliyetlerini doğrudan ilgilendiren tüm kanun, yönetmelik,
tüzük ve diğer mevzuatla (Orman, İmar, Turizm, Çevre, Kıyı, Su Ürünleri Koruma, Tarım
Arazileri, Hıfzıssıhha, Sağlık, İşçi Sağlığı ve İş güvenliği, Sit Alanları, Milli Parklar, vb.) ilgili
madencilerin karşılaştığı güçlükleri belirlemek, iyileştirici tedbirler konusunda çalışmalar
yapmak; madenciler ile yakın diyalog kurarak, problemlerini belirlemek, çözüm yollarını
araştırarak gerekli tedbirleri almak, şeklinde tanımlanan bu görevini amacına uygun bir şekilde
yerine getirmediği düşünülmektedir.
Genel Müdürlük yetkilileri ile yapılan görüşmelerde bu görevin kendi Kurumlarında
bulunmadığı, bu konu ile ilgili olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bünyesinde gerekli
mevzuatların yürürlüğe konulmuş olup denetimlerin ilgili Bakanlık bünyesindeki İş Teftiş
Kurulu Başkanlığına ait olduğu belirtilmiştir. Bu yaklaşımın 2010 yılında Devlet Denetleme
Kurulunun düzenlediği raporda da sergilendiği görülmüştür. Dolayısıyla o günden bu güne
bahse konu yaklaşımın değişmeyerek projeye uygunluk denetiminin, iş sağlığı ve güvenliği
denetiminden ayrı düşünüldüğü bir bakış açısının korunduğu anlaşılmaktadır.
107