Page 123 - soma rapor 30122014
P. 123
Yapılan görüşmelerde 17/11/2014 itibarıyla, İşletme Ruhsat Koordinatörlüğünde
Koordinatör dâhil toplam 10 mühendisin istihdam edildiği, bunlardan dördünün maden,
altısının ise jeoloji mühendisi olduğu, yoğun iş yükü altında çalışıldığı, bu nedenle her bir
işletme projesinin sadece bir mühendis tarafından incelenebildiği, birden fazla mühendislik
alanlarını ilgilendiren ve bu sebeple ilgili bütün mühendislik bilimleri perspektifinden
incelenmesi gereken projelerin sadece bir maden veya jeoloji mühendisi tarafından
incelenmekle yetinildiği müşahede edilmiştir.
Yukarıda da ifade edildiği üzere Denetim Koordinatörlüğü görevi kapsamında yapılan
görevlendirmeler hafta sonlarında yerine getirilmekte, çalışanlar yılın yarısından çoğunda
hafta sonlarını evlerinden uzakta çalışarak geçirmektedirler.
MİGEM’de gerçekleştirilen incelemelerde karşılaşılan tablo, çalışanların fiziksel ve
ruhsal sağlıkları açısından kabul edilemeyeceği gibi hafta sonu dinlenme hakkı tanınmadan
çalıştırılan personelin gerçekleştirdiği denetimlerin ne ölçüde sağlıklı ve verimli olduğunun
sorgulanmasına sebep olmaktadır. Halihazırda yalnızca talep eden memurların denetim ile
görevlendirildiği belirtilmekle birlikte, mevcut iş yükü dikkate alındığında, memurların hafta
sonu göreve gitmek istememesi halinde ne olacağına ilişkin bir çözüm düzenlenmemiştir.
Ayrıca psikolojik ve fizyolojik açıdan sağlığı tehdit eden bu şekilde bir çalışma sistemine,
memurun isteği ile olsa dahi, yöneticiler tarafından izin verilmemesi gerektiği düşünülmektedir.
Bu itibarla, mevzuatta MİGEM tarafından yerine getirilmesi öngörülen denetim
görevinin, çalışma günlerinde ve asıl işi denetim yapmak olan personel tarafından
gerçekleştirilmesi son derece önem arz etmektedir.
Bununla birlikte denetimi gerçekleştiren personelin çoğunlukla saha tecrübesi
bulunmayan mühendislerden oluştuğu, bu nedenle denetimlerde Türkiye Kömür İşletmeleri
Kurumu, Türkiye Taşkömürü Kurumu, Elektrik Üretim Anonim Şirketi gibi kurumlardaki
tecrübeli personelin geçici görevlendirilmesi yoluna gidildiği, yapılan incelemeler ve
görüşmeler sonucu, denetimler için görevlendirilen personelin gerek özlük hakları gerekse
denetim sürecinde kendilerine sunulan imkânlar (harcırah, araç vb.) açısından sorunlar yaşadığı
anlaşılmıştır. Örneğin, genel olarak şehrin dışında ve ulaşım olanakları sınırlı bölgelerde
bulunan maden sahalarına gidiş ve gelişlerde denetim elemanlarının araç temini başlı başına bir
sorun olabilmektedir. Bu nedenle denetim elemanlarına sunulan imkânların bir kez daha
gözden geçirilmesi ve bu imkânların işveren ile aralarında korunması gereken mesafenin
korunamamasına ve işverene “muhtaç olma” noktasına düşülmesine imkan vermeyecek
bir getirilmesi denetimlerin sağlıklı bir biçimde yapılabilmesi açısından önem arz
109