Page 123 - soma rapor 30122014
P. 123

Yapılan  görüşmelerde  17/11/2014  itibarıyla,  İşletme  Ruhsat  Koordinatörlüğünde

               Koordinatör  dâhil  toplam  10  mühendisin  istihdam  edildiği,  bunlardan  dördünün  maden,
               altısının  ise jeoloji mühendisi olduğu,  yoğun iş  yükü altında çalışıldığı,  bu nedenle her bir

               işletme projesinin sadece bir mühendis  tarafından incelenebildiği,  birden fazla mühendislik
               alanlarını  ilgilendiren  ve  bu  sebeple  ilgili  bütün  mühendislik  bilimleri  perspektifinden

               incelenmesi  gereken  projelerin  sadece  bir  maden  veya  jeoloji  mühendisi  tarafından
               incelenmekle yetinildiği müşahede edilmiştir.


                     Yukarıda da ifade edildiği üzere Denetim Koordinatörlüğü görevi kapsamında yapılan
               görevlendirmeler hafta sonlarında yerine getirilmekte, çalışanlar yılın yarısından çoğunda

               hafta sonlarını evlerinden uzakta çalışarak geçirmektedirler.

                     MİGEM’de  gerçekleştirilen  incelemelerde  karşılaşılan  tablo,  çalışanların  fiziksel  ve

               ruhsal sağlıkları açısından kabul edilemeyeceği gibi hafta sonu dinlenme hakkı tanınmadan
               çalıştırılan personelin gerçekleştirdiği denetimlerin ne ölçüde sağlıklı ve verimli olduğunun

               sorgulanmasına  sebep  olmaktadır.  Halihazırda  yalnızca  talep  eden  memurların  denetim  ile

               görevlendirildiği belirtilmekle birlikte, mevcut iş yükü dikkate alındığında, memurların hafta
               sonu  göreve  gitmek  istememesi  halinde  ne  olacağına  ilişkin  bir  çözüm  düzenlenmemiştir.

               Ayrıca  psikolojik  ve  fizyolojik  açıdan  sağlığı  tehdit  eden  bu  şekilde  bir  çalışma  sistemine,
               memurun isteği ile olsa dahi, yöneticiler tarafından izin verilmemesi gerektiği düşünülmektedir.

               Bu  itibarla,  mevzuatta  MİGEM  tarafından  yerine  getirilmesi  öngörülen  denetim

               görevinin,  çalışma  günlerinde  ve  asıl  işi  denetim  yapmak  olan  personel  tarafından
               gerçekleştirilmesi son derece önem arz etmektedir.


                     Bununla  birlikte  denetimi  gerçekleştiren  personelin  çoğunlukla  saha  tecrübesi
               bulunmayan mühendislerden oluştuğu, bu nedenle denetimlerde Türkiye Kömür  İşletmeleri

               Kurumu,  Türkiye  Taşkömürü  Kurumu,  Elektrik  Üretim Anonim  Şirketi  gibi  kurumlardaki
               tecrübeli  personelin  geçici  görevlendirilmesi  yoluna  gidildiği,  yapılan  incelemeler  ve

               görüşmeler  sonucu,  denetimler  için  görevlendirilen  personelin  gerek  özlük  hakları  gerekse
               denetim sürecinde kendilerine sunulan imkânlar (harcırah, araç vb.) açısından sorunlar yaşadığı

               anlaşılmıştır.  Örneğin,  genel  olarak  şehrin  dışında  ve  ulaşım  olanakları  sınırlı  bölgelerde

               bulunan maden sahalarına gidiş ve gelişlerde denetim elemanlarının araç temini başlı başına bir
               sorun olabilmektedir.  Bu nedenle denetim elemanlarına sunulan imkânların bir kez daha

               gözden geçirilmesi ve bu imkânların işveren ile aralarında korunması gereken mesafenin
               korunamamasına ve işverene “muhtaç olma” noktasına düşülmesine imkan vermeyecek

               bir  getirilmesi  denetimlerin  sağlıklı  bir  biçimde  yapılabilmesi  açısından  önem  arz


                                                           109
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128