Page 160 - soma rapor 30122014
P. 160

yapısı sağlanmaya  çalışılmıştır. Tüm  bunlar, ne  sıklıkla  yerine  getirilirse getirilsin  İş Teftiş

               Kurulu  tarafından  gerçekleştirilen  ve  işyerinin  denetim  anındaki  durumunu  ortaya  koyan
               teftişlerden sonraki süreçte de iş sağlığı ve güvenliği kurallarının uygulanmasını temin adına

               işverende ve işçide otokontrol sisteminin oturtulmasına hizmet etmektedir.

                     Diğer yandan, devlet çalışma hayatına ilişkin mevzuatın uygulanmasını temin noktasında

               gerek Anayasa’nın gerekse yasaların kendisine yüklediği kontrol ve denetim görevini etkin bir
               şekilde yerine getirmek zorundadır. İş sağlığı ve güvenliği yönünden ilgili mevzuatın gerektiği

               gibi uygulanıp uygulanmadığının denetimi sadece yeterli sayıdaki müfettiş istihdamından da
               geçmemektedir. Söz konusu denetimin gereği gibi yapılması, denetim esnasında gerekli bilgi

               ve tecrübe birikimine sahip olunmasını ve faaliyetin türü ve boyutuna göre denetimin yeterli

               zaman harcanarak gerçekleştirilmesini zorunlu kılmaktadır.

                       Ancak işkolları itibariyle her faaliyet, iş sağlığı ve güvenliği yönünden aynı derece risk
               ve tehlike potansiyeline sahip değildir. İş kazalarının en çok yaşandığı sektörlerden olan kömür,

               metal ve inşaat işkolu sektörlerinin diğer işyerlerinden farklı teknik bilgi birikim ve deneyime

               sahip kişilerce denetlenmesi gerekmektedir. Devletin bu sektörlerde denetim yoluyla kendini
               daha  sık  göstermesi,  iş  sağlığı  ve  güvenliği  kurallarına  uymayanlar  hakkında  caydırıcı

               yaptırımları zaman geçirmeksizin uygulaması gerekmektedir. Özellikle ülkemizde iş güvenliği
               kültürünün  gelişmemiş  olduğu  ve  iş  kazalarının  büyük  çoğunluğunun  önlenebilir  nitelikte

               olduğu  gerçeği  karşısında,  Devletin  koyduğu  kuralların  takipçisi  olması,  söz  konusu  iş

               güvenliği kültürünün yerleşmesine büyük katkı sağlayacaktır.

                     Elbette iş teftişi vasıtasıyla yapılacak denetim; çalışma hayatının iş sağlığı ve güvenliği

               yönünden  tamamıyla  kurallara  uygun  hale  getirilmesini  tek  başına  temin  edemeyecektir.
               Nihayetinde iş müfettişleri tarafından yapılan denetimler ne kadar sık olursa olsun, yapılan

               tespitler işyeri ve çalışma koşullarının denetim anındaki fotoğrafını çekmekten ibaret kalacaktır.
               İş müfettişlerince yapılan değerlendirme bir dış değerlendirme sürecidir ve madencilik gibi

               oldukça dinamik koşulları olan bir sektörde ocak güvenliğinin bu denetlemelere dayandırılması
               mümkün  değildir.  Denetim  anında  tespit  edilen  ve  giderilen  eksiklik  ve  aykırılıkların,

               denetimden  sonraki  süreçte  tekrar  etmemesinin  garantisi,  önce  işverenin  ve  daha  sonra  o

               işyerinde çalışan işçinin iş güvenliği algısının yüksekliğine bağlıdır.

                     Nitekim İş Teftiş Kurulu tarafından 2012 yılı maden işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği

               teftişleri genel değerlendirme raporunda, ilk aşamada gaz izleme sistemlerinin kurulması, alev
               sızdırmaz  ekipman  kullanımının  sağlanması  gibi  iyileştirmelerin  yapıldığı  bazı  işyerlerinde

               ikinci aşamada, bu iyileştirmeleri etkisiz kılan uygulamaların görüldüğünden bahsedilmiştir.

                                                           146
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165