Page 162 - soma rapor 30122014
P. 162
oluşturulmalıdır. Madencilik faaliyetinin yapısı gereği yüksek risk ve tehlike barındırdığı ve
buna ilaveten ülkemizde çok sayıda ölümlü iş kazasına meydan verecek mahiyette yürütüldüğü
gözetilerek, söz konusu faaliyete izin verme noktasında kontrol ve onay veren ve madencilik
faaliyetlerinin projeye uygun yürütülüp yürütülmediğini denetleyen kurumsal yapı ile söz
konusu alanı iş sağlığı ve güvenliği yönünden denetleyen yapının birbirinden ayrı
düşünülmemesi gerektiği, her iki faaliyetin de ancak sektöre özgü ciddi bilgi ve tecrübe birikimi
ile gereği gibi gerçekleştirilebileceği düşünülmektedir.
Bu nedenle madencilik faaliyetlerine yönelik ruhsatlandırma ve denetim görev ve
yetkisinin tek bir yapı bünyesinde toplanması; madencilik sektörünün sürekli denetim
altında kalmasını sağlayacak usul ve yöntemlerin geliştirilmesi; bu kapsamda, madencilik
işkolunun iş sağlığı ve güvenliği yönünden denetlenmesi işinin sadece bu işkoluna özgü
olarak yeniden kurgulanması gerektiği kanaatine varılmıştır.
2.2. İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü
24/07/2003 tarihli ve 25178 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 4947
sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kuruluş Kanunu’nun 12 nci maddesi uyarınca İşçi Sağlığı
Daire Başkanlığı, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü olarak yeniden yapılandırılmıştır.
Böylece çalışma hayatının iş sağlığı ve güvenliği denetimi dışında kalan çok çeşitli ve kapsamlı
görevler Genel Müdürlüğün yetki ve sorumluluk alanına verilmiştir. Ayrıca 26/05/2008 tarihli
ve 26887 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5763 sayılı “İş Kanunu ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un 31 inci maddesi ve 6009 sayılı “Gelir
Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun”un 50 nci maddesi uyarınca Genel Müdürlüğün görev alanı ile ilgili bazı
değişiklikler yapılmıştır.
İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünün görevleri aşağıda belirtilmiştir:
İş sağlığı ve güvenliği konularında, mevzuatın uygulanmasını sağlamak ve mevzuat
çalışması yapmak.
Ulusal politikalar belirlemek, bu politikalar çerçevesinde programlar hazırlamak.
Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
Etkin denetim sağlamak amacıyla gerekli önerilerde bulunmak, sonuçlarını izlemek.
Standart çalışmaları yapmak, normlar hazırlamak ve geliştirmek.
Üretilen ve ithal edilen kişisel koruyucu donanımların piyasa gözetimi ve denetimini
148