Page 201 - soma rapor 30122014
P. 201

(4) Birinci fıkraya göre verilen eğitimler, değişen ve ortaya çıkan yeni riskler de dikkate

               alınarak aşağıda belirtilen düzenli aralıklarla tekrarlanır:

                     a) Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde yılda en az bir defa.

                     b) Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde iki yılda en az bir defa.


                     c) Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde üç yılda en az bir defa.

                     (5) İş kazası geçiren veya meslek hastalığına yakalanan çalışana işe dönüşünde çalışmaya
               başlamadan  önce,  kazanın  veya  meslek  hastalığının  sebepleri,  korunma  yolları  ve  güvenli

               çalışma yöntemleri ile ilgili ilave eğitim verilir.

                     (6)  Herhangi  bir  sebeple  altı  aydan  fazla  süreyle  işten  uzak  kalanlara,  tekrar  işe

               başlatılmadan önce bilgi yenileme eğitimi verilir.

                     Soma  Cumhuriyet  Başsavcılığı  tarafından  görevlendirilen  bilirkişi  heyeti  yaptığı

               incelemelerde, iş sağlığı ve güvenliği bakımından en tehlikeli sektörler arasındaki madencilikte,
               eğitim seviyeleri nispeten daha düşük olan maden işçilerine işbaşı ve hizmet içi eğitimlerin

               mevzuatta  öngörüldüğü  şekilde  yerine  getirilmediğini,  işverenlerin  iş  sağlığı  ve  güvenliği

               eğitimlerini zaman kaybı ve bir maliyet unsuru olarak gördüklerini tespit etmiş bulunmaktadır.
               Soma madeni işçileri, işe başlamadan önce almaları gereken 32 saatlik mesleki eğitim ile her

               yıl  tekrar  edilmesi  zorunlu  olan  16  saatlik  İş  Sağlığı  ve  Güvenliği  Eğitimlerini  tam  olarak
               almamışlardır.  Ayrıca,  bilirkişi  heyeti,  verilen  eğitimlerin  de  gerçek  manada  yapılmadan

               belgelendirildiğini, tekrarlama eğitimlerinin ise hiç yapılmamış olduğunu belirlemiştir.

                       Eğitimlerin mevzuatta öngörüldüğü şekilde ve amacına uygun verilememesi, devletin

               denetleme görevini ifa etmesini gündeme getirmektedir. Bu konuda denetleme görevini yerine
               getirecek organın, sadece işverenin beyanını esas almak yerine, eğitimi veren kuruluşların da

               devlete bildirimde bulunmasını şart koşulmasının, yalan beyanda bulunulmasının ise uygun

               şekilde cezalandırılmasının; işçilerin de aldıkları eğitimlerle ilgili görüş ve önerilerini gerek
               sendikalarına  gerekse  bireysel  olarak  iletebilecekleri  bir  sistemin  oluşturulmasının  yararlı

               olacağı değerlendirilmektedir.


                     Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerden olup, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından standardı

               yayımlanan  ve  tebliğlerde  belirtilen  mesleklerde  mesleki  yeterlilik  belgesine  sahip
               olmayan  kişiler  çalıştırılamamasının  öngörülmemesi  olumlu  bir  gelişme  olarak

               değerlendirilmekle  birlikte,  işveren  tarafından  düzenlenecek  olan  işe  başlama  eğitimlerinin

               ardından Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından bir sınav yapılması, bu sınavda başarılı olan


                                                           187
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206