Page 201 - soma rapor 30122014
P. 201
(4) Birinci fıkraya göre verilen eğitimler, değişen ve ortaya çıkan yeni riskler de dikkate
alınarak aşağıda belirtilen düzenli aralıklarla tekrarlanır:
a) Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde yılda en az bir defa.
b) Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde iki yılda en az bir defa.
c) Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde üç yılda en az bir defa.
(5) İş kazası geçiren veya meslek hastalığına yakalanan çalışana işe dönüşünde çalışmaya
başlamadan önce, kazanın veya meslek hastalığının sebepleri, korunma yolları ve güvenli
çalışma yöntemleri ile ilgili ilave eğitim verilir.
(6) Herhangi bir sebeple altı aydan fazla süreyle işten uzak kalanlara, tekrar işe
başlatılmadan önce bilgi yenileme eğitimi verilir.
Soma Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından görevlendirilen bilirkişi heyeti yaptığı
incelemelerde, iş sağlığı ve güvenliği bakımından en tehlikeli sektörler arasındaki madencilikte,
eğitim seviyeleri nispeten daha düşük olan maden işçilerine işbaşı ve hizmet içi eğitimlerin
mevzuatta öngörüldüğü şekilde yerine getirilmediğini, işverenlerin iş sağlığı ve güvenliği
eğitimlerini zaman kaybı ve bir maliyet unsuru olarak gördüklerini tespit etmiş bulunmaktadır.
Soma madeni işçileri, işe başlamadan önce almaları gereken 32 saatlik mesleki eğitim ile her
yıl tekrar edilmesi zorunlu olan 16 saatlik İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerini tam olarak
almamışlardır. Ayrıca, bilirkişi heyeti, verilen eğitimlerin de gerçek manada yapılmadan
belgelendirildiğini, tekrarlama eğitimlerinin ise hiç yapılmamış olduğunu belirlemiştir.
Eğitimlerin mevzuatta öngörüldüğü şekilde ve amacına uygun verilememesi, devletin
denetleme görevini ifa etmesini gündeme getirmektedir. Bu konuda denetleme görevini yerine
getirecek organın, sadece işverenin beyanını esas almak yerine, eğitimi veren kuruluşların da
devlete bildirimde bulunmasını şart koşulmasının, yalan beyanda bulunulmasının ise uygun
şekilde cezalandırılmasının; işçilerin de aldıkları eğitimlerle ilgili görüş ve önerilerini gerek
sendikalarına gerekse bireysel olarak iletebilecekleri bir sistemin oluşturulmasının yararlı
olacağı değerlendirilmektedir.
Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerden olup, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından standardı
yayımlanan ve tebliğlerde belirtilen mesleklerde mesleki yeterlilik belgesine sahip
olmayan kişiler çalıştırılamamasının öngörülmemesi olumlu bir gelişme olarak
değerlendirilmekle birlikte, işveren tarafından düzenlenecek olan işe başlama eğitimlerinin
ardından Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından bir sınav yapılması, bu sınavda başarılı olan
187