Page 205 - soma rapor 30122014
P. 205
işlerde çalışıyor olması, ülkemizde ihtiyaçtan fazla maden mühendisi yetiştirildiğini ve bu
alanda ülkemizde ciddi anlamda kaynak israfı olduğunu ortaya koymaktadır.
Maden mühendisliği eğitiminde verilen teorik bilgi kadar bu bilginin pratik uygulama ile
de desteklenmesi, meslek mensuplarının üniversiteden mezun olurken, bu alanda gerek bilgi
gerek uygulama gerekse kullanılan yöntem ve teknoloji bakımından dünyada ulaşılan seviyeyi
yakalamış bir durumda mezun olması gerekmektedir. Verilecek eğitimin her aşamasında da iş
sağlığı ve güvenliği perspektifinin ihmal edilmemesi de önemli bir konudur. Dolayısıyla, eğitici
insan kaynağına ve öğretimde kullanılacak teknolojik donanım ve imkânlara yapılan yatırımın
ve bunun kullanılmasının, akılcı bir şekilde planlanması gerekmektedir.
Madencilik alanında dünyanın önde gelen ülkelerinden olan Avustralya’da, simülasyonla
sanal gerçeklik yaratılarak öğretiminin öğrencilere bir ocağın içerisindelermiş gibi verildiği,
böylece teorik bilginin uygulama ile birlikte öğretildiği, ABD ve Almanya’da da benzer şekilde
öğrencilerin eğitim amaçlı inşa edilen ocaklarda çalıştırıldıkları öğrenilmiştir.
Ancak ülkemizde bütün üniversitelerimizin öğrencilerine bu imkânları sağlayacak
yeterlilikte mali kaynaklarının olduğu şüphelidir. Kaldı ki bu mali yeterlilikleri olsa dahi, gerek
nitelikli eğitici insan kaynağının gerekse mali kaynakların ülke sathına yayılmış bu kadar fazla
sayıda bölüme dağıtılmasının ekonomik gereklerle ne ölçüde bağdaşacağının düşünülmesi
gerekir. Araştırma ve eğitim kaynaklarının gerekenden fazla sayıda üniversiteye bölünmesi,
maden mühendisliği eğitim kalitesini düşüreceği gibi kamu kaynaklarının da israfı sonucunu
doğurmaktadır.
Eğitici insan kaynağının, eğitimde kullanılacak teknolojik yatırımların, araştırma alt
yapısının ülke sathına yayılmış oldukça az kontenjanlı üniversitelere tahsisi yerine; ülkenin
ihtiyaç duyduğu maden mühendisi sayısı analizi yapılarak öncelikle bölüm ve kontenjan
sayısının düşürülmesi, daha sonra kaynakların az sayıda oluşturulmuş bölümlere tahsisi, maden
mühendisliği eğitiminin dünya standartlarında verilmesi için uygun zeminin oluşturulmasına
katkı sağlayacak ve yetiştirilen maden mühendisi kalitesini artıracaktır.
Maden mühendisliği bölüm ve kontenjan sayılarında, ülke ihtiyacı gözetilerek yapılacak
düzeltmeleri takiben, üniversitelerimizin dünya ölçeğindeki ülkelerde verilen madencilik
eğitimlerine paralel olarak gerekli teknolojik yatırımlarla donatılması, eğitim programlarının
öğrencilerde saha deneyimini artıracak şekilde planlanması, üç boyutlu sanal gerçeklik
araçlarına dayalı eğitim programlarının oluşturulması, yurt dışı uygulamaların tecrübe
edilmesine imkân verecek burs vb. mekanizmaların sağlanması gerekmektedir.
191