Page 205 - soma rapor 30122014
P. 205

işlerde  çalışıyor  olması,  ülkemizde  ihtiyaçtan  fazla  maden  mühendisi  yetiştirildiğini  ve  bu

               alanda ülkemizde ciddi anlamda kaynak israfı olduğunu ortaya koymaktadır.

                     Maden mühendisliği eğitiminde verilen teorik bilgi kadar bu bilginin pratik uygulama ile
               de desteklenmesi, meslek mensuplarının üniversiteden mezun olurken, bu alanda gerek bilgi

               gerek uygulama gerekse kullanılan yöntem ve teknoloji bakımından dünyada ulaşılan seviyeyi

               yakalamış bir durumda mezun olması gerekmektedir. Verilecek eğitimin her aşamasında da iş
               sağlığı ve güvenliği perspektifinin ihmal edilmemesi de önemli bir konudur. Dolayısıyla, eğitici

               insan kaynağına ve öğretimde kullanılacak teknolojik donanım ve imkânlara yapılan yatırımın
               ve bunun kullanılmasının, akılcı bir şekilde planlanması gerekmektedir.


                     Madencilik alanında dünyanın önde gelen ülkelerinden olan Avustralya’da, simülasyonla
               sanal gerçeklik yaratılarak öğretiminin öğrencilere bir ocağın içerisindelermiş gibi verildiği,

               böylece teorik bilginin uygulama ile birlikte öğretildiği, ABD ve Almanya’da da benzer şekilde
               öğrencilerin eğitim amaçlı inşa edilen ocaklarda çalıştırıldıkları öğrenilmiştir.


                     Ancak  ülkemizde  bütün  üniversitelerimizin  öğrencilerine  bu  imkânları  sağlayacak
               yeterlilikte mali kaynaklarının olduğu şüphelidir. Kaldı ki bu mali yeterlilikleri olsa dahi, gerek

               nitelikli eğitici insan kaynağının gerekse mali kaynakların ülke sathına yayılmış bu kadar fazla
               sayıda  bölüme  dağıtılmasının  ekonomik  gereklerle  ne  ölçüde  bağdaşacağının  düşünülmesi

               gerekir. Araştırma ve eğitim kaynaklarının gerekenden fazla sayıda üniversiteye bölünmesi,

               maden mühendisliği eğitim kalitesini düşüreceği gibi kamu kaynaklarının da israfı sonucunu
               doğurmaktadır.


                     Eğitici  insan  kaynağının,  eğitimde  kullanılacak  teknolojik  yatırımların,  araştırma  alt
               yapısının ülke sathına yayılmış oldukça az kontenjanlı üniversitelere tahsisi yerine; ülkenin

               ihtiyaç  duyduğu  maden  mühendisi  sayısı  analizi  yapılarak  öncelikle  bölüm  ve  kontenjan
               sayısının düşürülmesi, daha sonra kaynakların az sayıda oluşturulmuş bölümlere tahsisi, maden

               mühendisliği eğitiminin dünya standartlarında verilmesi için uygun zeminin oluşturulmasına

               katkı sağlayacak ve yetiştirilen maden mühendisi kalitesini artıracaktır.

                     Maden mühendisliği bölüm ve kontenjan sayılarında, ülke ihtiyacı gözetilerek yapılacak
               düzeltmeleri  takiben,  üniversitelerimizin  dünya  ölçeğindeki  ülkelerde  verilen  madencilik

               eğitimlerine paralel olarak gerekli teknolojik yatırımlarla donatılması, eğitim programlarının

               öğrencilerde  saha  deneyimini  artıracak  şekilde  planlanması,  üç  boyutlu  sanal  gerçeklik
               araçlarına  dayalı  eğitim  programlarının  oluşturulması,  yurt  dışı  uygulamaların  tecrübe

               edilmesine imkân verecek burs vb. mekanizmaların sağlanması gerekmektedir.



                                                           191
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210