Page 185 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 185

arsaya özgü düzenlenmediği, sahibine genel bir yetki tanıdığı görül-
              mektedir. Bu durumda, halen geçerli olduğu anlaşılan ve talep halinde
              kullanılabilecek durumda olan kişinin müteahhitlik siciline esas Yetki
              Belgesinin iptal edilerek ücretlerinin iade edilmesinin uygun olmadığı,
              işlemin yerinde olduğu sonucuna varılmaktadır.
                 Döner Sermaye İşlem Ücretinin Yasal Dayanağı

                 25) Geçici Müteahhitlik Yetki Belgesi için alınan 300 TL Döner Ser-
              maye İşlem Ücretinin yasal dayanağı olarak, 644 sayılı Çevre ve Şehir-
              cilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
              Kararnamenin Döner Sermayeye ilişkin 28. maddesinin 2. fıkrasının
              “İşletmelerin görevleri, gelirleri, işleyişi ve denetimi ile diğer hususlar
              Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine yürürlüğe konulan yönet-
              melikle düzenlenir. “hükmü mevcuttur.
                 26) Yukarıdaki düzenlemeye benzer bir şekilde, tapu işlemlerinde
              alınan döner sermaye hizmet bedellerinin yasal dayanağı olarak ise
              6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri
              Hakkında Kanunun “Döner sermaye işletmesi “başlıklı 8. maddesinin
              5. fıkrasının; “Döner sermaye işletmelerinin yönetimi, faaliyet alanları, iş-
              leyişi, sermaye kaynakları, her türlü idari ve mali işlemleri ile gelirlerine
              ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak çıkartılacak
              yönetmelikle belirlenir. “hükmü mevcuttu.

                 27) Bu fıkrada yer alan “…ile gelirleri… “ibaresi, Anayasa Mahke-
              mesinin 27/9/2012 tarihli ve E.: 2011/16, K.: 2012/129 sayılı Kararı
              ile iptal edilmiştir. İptal gerekçesi olarak döner sermaye ücreti “harç
              benzeri mali yükümlülük “olarak nitelendirilmiş, harç benzeri mali
              yükümlülük taşıyan döner sermaye gelirlerinin kanunla düzenlenme-
              si gerektiği, iptale konu kuralda döner sermaye gelirlerinin miktar ve
              oranına  ilişkin  düzenleme  yapma  yetkisinin  yürütmeye  bırakıldığı,
              miktar ve oranı kanunla belirlenmeyen harç benzeri mali yükümlülü-
              ğün her an değiştirilebilir nitelikte bulunmasının hukuk güvenliği ve
              hukuk devleti anlayışıyla bağdaşmayacağı belirtilmiştir.
                 28) Anayasa Mahkemesinin iptal kararı gerekçe gösterilerek çı-
              kartılan 6544 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve
              Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile,
              döner sermaye işletmesinin hizmet bedeli olarak elde edilecek gelir-
              leri, döner sermaye ücretlerini gösteren tarife cetveli, döner sermaye



            184   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190