Page 186 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 186
ücretinin ödeme esasları, artış oranları ve muafiyetler 6083 sayılı Ka-
nun altında hüküm altına alınmıştır.
29) Anayasa Mahkemesinin mezkûr kararı göz önüne alındığında,
6083 sayılı Kanunda yapılan değişikliğe benzer bir kanun değişikliği
ile döner sermaye gelirlerinin 644 sayılı KHK’da hüküm altına alınma-
sının uygun olacağı, bu yönden de idareye tavsiye verilmesi gerekmiş-
tir.
30) Yukarıdan bu yana elde edilen bilgi belge, iddia ve idarenin ce-
vabı birlikte değerlendirildiğinde; İdarenin kendi alanı ile ilgili genel
düzenleyici işlemleri kamu yararı gözeterek her zaman yapabileceği,
bu işleminde birey yönünden aleyhte bir durum söz konusu olmadı-
ğı, bu itibarla idarenin geçici yapı müteahhitliği yetki belgesini iptal
etmemesinde hukuka ve hakkaniyete bir aykırılık olmadığı sonucuna
varılmıştır.
31) Diğer taraftan yukarıda bahsi geçen Kanun ve ilgili hükmü ip-
tal edilmediğinden ve halen yürürlükte olduğundan, ayrıca geçici yapı
müteahhitliği yetki belgesi de geçerliliğini koruduğundan alınan döner
sermaye ücretinin iade edilmemesinde de hukuka ve hakkaniyete aykı-
rı bir durum tespit edilememiştir.
32) Ancak yukarıda 25 ilâ 29. paragraflarda açıklandığı üzere ida-
renin bireylere yüklediği külfetlerin mutlaka yasal dayanağının olma-
sı ve bunun öngörülebilir olması gerektiği düşünüldüğünden, Döner
Sermaye gelirlerinin açıkça 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede be-
lirtilmesi yönünde idareye tavsiyede bulunulması gerektiği sonuç ve
kanaatine varılmıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
33) “İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunmasına İlişkin
Sözleşme’ye 1 no’lu Ek Protokol”ün “Mülkiyetin korunması “başlıklı 1.
maddesi uyarınca; devletlerin, vergilerin ya da başka katkıların veya
para cezalarının ödenmesini sağlamak için gerekli gördükleri yasaları
uygulama konusunda sahip oldukları haklar saklıdır. Ek protokolün
bu maddesi ile kişiler üzerindeki mali yükümlülüklerin Kanunlar ile
tanımlanması gerektiği anlaşılmaktadır. Bu itibarla, idarenin mülkiyet
hakkı konusunda daha duyarlı davranması beklenmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 185