Page 312 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 312

nesnel bir nedene dayanmaksızın tanınması, düzenleyici işlem kimliği
            taşıyan planların genellik, objektiflik ve yansızlık ilkesi ile bağdaştırı-
            lamaz.
               Ayrıca, gerek bodrum katlarda öngörülen kullanım kararları (Yö-
            netmelikte öngörülen alanlar hariç), gerek brüt parsel üzerinden em-
            sal hesaplanması suretiyle tanınan yapılaşma hakları, yoğunluk artı-
            şına yol açmakta, sosyal ve teknik altyapıya yük getirmekte, ulaşım
            etüdlerini etkilemekte ve kentsel maliyetleri artırmakta, planla sağla-
            nan bütünlüğü zedelemektedir.
               Temyize konu edilen idare mahkemesi kararına dayanak oluştu-
            ran bilirkişi kurulu tarafından düzenlenen raporda; toplumun önemli
            kesiminin ayrıcalık yapılmadan dolaşacağı kent yüzeyinin ulaşılabilir
            olması ve bu yüzeyin çoğaltılarak daha üst hizmet kalitesi ile topluma
            sunulması anlayışı çerçevesinde, ilke olarak özel mülkiyete ödün ve-
            rilerek bu mülkiyet sahibinin dolaşılabilir, kullanılabilir hizmet alanı
            sağlaması için toplumsal alana sunulan kentsel yüzeye karşılık imar
            haklarının arttırılmasının çağdaş şehircilik ilkelerinin gereği olduğu,
            bu nedenle bodrum katlardaki yapılaşma imkanının emsal katsayısı-
            nın dışında tutulması, brüt alan üzerinden yapılaşma hakkı verilmesi
            ve yükseklik sınırlaması getirilmemesinin yine bu planlama anlayışı-
            nın bir parçasını oluşturduğu, Merkezi İş Alanlarında güvenli ve kon-
            forlu kent yüzeyinin çoklu kullanımlar ve zemin altının ticari kulla-
            nımlara açılmasının sağlanması yoluyla 24 saat kullanılabilir, çalışıla-
            bilir mekanlar elde edileceği belirtilmektedir.
               Sözü geçen bilirkişi raporunda, uyuşmazlık konusu alanda teşvik
            edilmesi gereken temel unsurun kentsel yüzeyin arttırılması olduğu,
            bu artışa olanak sağlamak amacıyla gerek bölgede genel olarak nazım
            imar planı ile verilen mevcut yapılaşma hakları, gerekse imar mevzu-
            atında öngörülen sınırlandırmalar dışında ilave yapılaşma olanakları
            getirilmesinin çağdaş şehircilik ilkeleri ve planlama esaslarının gereği
            olduğu belirtilmekte ise de, ayrıcalıklı yapı yoğunluklarının sağlanma-
            sı suretiyle elde edileceği varsayılan yararlardan hareketle düzenlenen
            raporda, şehircilik ilkeleri ve planlama esasları yönünden kentsel yü-
            zeyin arttırılması dışındaki planlama esaslarının bu yaklaşımın bağlı
            bir değişkeni olarak ele alınması, tüm değerlendirmelerin yapılaşma
            yoğunluğunun arttırılması ekseni etrafında yapılması, planlamanın





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  311
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317