Page 360 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 360
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
7) 10 Kasım 2008 tarihli ve 27050 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayınlanan 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 1 inci mad-
desinde “Bu Kanunun amacı; elektronik haberleşme sektöründe düzen-
leme ve denetleme yoluyla etkin rekabetin tesisi, tüketici haklarının
gözetilmesi, ülke genelinde hizmetlerin yaygınlaştırılması, kaynakların
etkin ve verimli kullanılması, haberleşme alt yapı, şebeke ve hizmet ala-
nında teknolojik gelişimin ve yeni yatırımların teşvik edilmesi ve bunla-
ra ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir. “ifadesi yer almaktadır.
Kurumun görev ve yetkilerinin sıralandığı 6 ncı maddesinin c fıkra-
sında tüketicilere ve son kullanıcılara yönelik olarak “Abone, kullanıcı,
tüketici ve son kullanıcıların hakları ile kişisel bilgilerin işlenmesi ve
gizliliğinin korunmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri ve denetlemeleri
yapmak. “ifadesine yer verilmiştir.
Söz konusu Kanuna istinaden çıkarılan 28 Temmuz 2010 tarihli ve
27655 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Elektronik Haberleşme Sek-
töründe Tüketici Hakları Yönetmeliğinin “Tüketici şikâyetleri çözüm
mekanizması ve Kurumun yetkisi “başlıklı 13 üncü maddesinin “4 “nu-
maralı başlığında “Kurum tüketici şikâyetlerinin tasnifi neticesinde belirli
bir konuya ilişkin şikâyetlerin yoğunlaştığı ve/veya şikayet konusunun abo-
ne mağduriyetine yol açtığına kanaat getirmesi halinde, konuyu inceleyerek
konu hakkında düzenleme veya denetleme yapabilir. “şeklinde düzenleme
yapılarak Kurumun tüketici haklarının gözetilmesine ilişkin sorumlulu-
ğunun sınırı da çizilmiştir.
B. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın Kamu Başdenetçisine
Önerisi
8) Şikayetçi tarafından yapılan başvuruların ilgili mevzuat hüküm-
leri uyarınca işletmelerle paylaşılarak kısa süre içerisinde cevaplanma-
sını sağladığı, düzenleyici ve denetleyici kurumların en önemli fonksi-
yonları, icra ettikleri alanlarda düzenleme yapmak, piyasa aktörlerinin
piyasa kurallarına uygun faaliyette bulunup bulunmadığını kontrol et-
mek, uygun olmayan bir durum varsa yaptırımlar uygulamak, uyuşmaz-
lıkların çözümünde hakemlik yapmak, araştırma, geliştirme ve danış-
manlık hizmetleri sunmak şeklinde sıralandığında bireysel başvurulara
yönelik yapabileceği uygulamaların da sınırlı olması fiziki koşullar ve
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 359