Page 412 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 412

Anayasanın 10 uncu maddesi kapsamında, kanun önünde eşitlik ilke-
            sine uygun hareket etmesi gerektiği hususlarına vurgu yapılmıştır.
               17. Danıştay’ın 13. Dairesi 24/02/2015 tarih, 2011/665 Esas
            ve 2015/722 Karar sayılı ilamında; kararımızın 13 numaralı parag-
            rafında değinilen Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun 01/02/2011
            tarihinde aldığı 3065 sayılı Kurul Kararı’nın iptali istemiyle açılan da-
            vanın ilk derece mahkemesi sıfatıyla yaptığı yargılaması neticesinde;
            “…davalı idarenin elektrik piyasasında faaliyet gösteren tüzel kişilerin uy-
            gulayacakları tarifeleri belirleme konusunda yetkisi bulunduğu, bu yetkiyi
            kanunla kendisine bırakılmış alan ve sınırlar içerisinde kullanarak yetkili
            makam veya organlarınca karar alabileceği açıktır. 3093 sayılı Kanun’un
            4. maddesinin (c) bendinde, elektrik enerjisi satışı yapan lisans sahibi tü-
            zel kişilerin hazırlayacağı elektrik faturalarında tarife bileşenleri; iletim,
            dağıtım ve perakende satış hizmetlerine ilişkin bedeller ile elektrik enerjisi
            satış bedeli olarak ikiye ayrılmış; iletim, dağıtım ve perakende satış hizmet
            bedelinin TRT payı matrahına dahil olmadığı kurala bağlanmış ve TRT pa-
            yının yalnızca elektrik enerjisi satış bedeli üzerinden alınacağı açıkça dü-
            zenlenmiştir. Bununla birlikte, “elektrik enerjisi satış bedeli “kavramının
            hangi unsurları kapsadığı belirsiz olup, bu kavramın içeriğini belirlemenin
            tarife bileşenlerini tespit etme görevi bulunan Kurul’a ait olduğu kuşkusuz-
            dur. Kaldı ki, 3093 sayılı Kanun’da “kayıp enerji bedeline “ilişkin açık bir
            hüküm bulunmamakta olup, kayıp enerji bedelinin tarife bileşenlerinden
            hangisine dahil olduğunun belirlenmesi gerektiği de tabiidir. Nitekim Ku-
            rul tarafından da bu çerçevede yukarıda alıntılanan ve dava konusu edilen
            düzenlemeler yapılmıştır. Öte yandan, tüketici tarafından tüketilmeyen
            bir unsurun satış bedeli içinde değerlendirilemeyeceği, bunun dağıtım ve
            iletim gibi şebekeye ait bir maliyet unsuru olduğunun kabulü gerekmekte-
            dir. Davacı tarafından ayrıca, Anayasa’ya göre vergi, resim, harç ve benzeri
            mali yükümlülüklerin kanunla konulacağı, değiştirileceği veya kaldırılaca-
            ğı, dava konusu işlemle bu hükmün ihlal edildiği belirtilmekle birlikte; dava
            konusu işlemle Kanunu aşar şekilde mali yükümlülüklerin kaldırılmasının
            söz konusu olmadığı, 3093 sayılı Kanun’da belirtilmeyen bir unsurun 4628
            sayılı Kanun’un Kurul’a verdiği yetkiler çerçevesinde hangi tarife kalemine
            dahil olduğunun yorumlandığı anlaşılmaktadır. Bu durumda, kayıp enerji-
            ye ilişkin bedeli TRT payı matrahı dışında bırakan dava konusu Kurul kara-
            rının 3093 sayılı Kanun’un 4. maddesinin (c) bendine aykırılık taşımadığı,






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  411
   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417