Page 146 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 146
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
re, uluslararası raporlama standartları doğrultusunda iletecek, spor alanında
uluslararası ve ulusal tartışmalarda yer alacak ve çıkarılan dersleri paylaşmak
üzere uzman platformlara katılacaktır.
FIFA ulusal federasyonlarla ilişkilerinde insan hakları standartlarının korun-
masına özel önem vermektedir. Ulusal düzenlemeler ile uluslararası insan
hakları standartlarının birbirinden farklı olduğu veya çatışma halinde bulun-
duğu durumlarda FIFA daha yüksek standardı uygulayacaktır. Ulusal düzenle-
meler insan hakları standartlarıyla çeliştiğinde, FIFA ilgili makamlarla yapıcı
diyalog geliştirecek ve uluslararası insan hakları yükümlülüklerini muhafaza
etmek için tüm çabayı gösterecektir.
FIFA’nın İnsan Hakları Politikasında belirlediği insan hakları konu başlıkları
şöyledir:
Adaylık ve Seçim: FIFA Konseyi, insan hakları gerekliliklerini 2026 Dünya Ku-
pasından itibaren organizasyon adaylığı için spesifik bir koşul olarak arama-
ya karar vermiştir. Buna göre, insan haklarına saygılı ülke ölçütü adaylıkların
değerlendirilmesinde belirleyici önem kazanmış olup etkili bir insan hakları
stratejisi sunamayan ülkelerin dünya kupasına ev sahipliği yapması mümkün
olmayacaktır. 36
İnşaat – İşçi Hakları: “İşçi hakları: FIFA’nın faaliyetleri emek-yoğun faaliyetler-
dir. FIFA birkaç yüz kişiyi doğrudan istihdam etmektedir. Dahası FIFA, diğer ku-
rumlarla olan bağlantıları ve örneğin stadyumlar ve altyapı inşası, konaklama
ve yiyecek-içecek temini yahut da lisanslı ürünlerin üretimi bağlamında tedarik
zincirleri vasıtasıyla işçilerle bağlantılıdır. FIFA en yüksek düzeyde uluslararası
işçi standartlarını, özellikle de sekiz temel Uluslararası Çalışma Örgütü söz-
leşmesinde düzenlenen ilkeleri desteklemek ve geliştirmek için çaba göster-
37
mektedir. Kendi çalışanları bakımından ilgili prosedürleri uygulamakta olup,
iş ortakları ve tedarik zincirleri de dahil olmak üzere çalışmalarıyla doğrudan
ilgili çeşitli faaliyetler bakımından işçi standartlarına saygı duyulması için çaba
sarf etmektedir.” 38
36 FIFA Guide to the Bidding Process for the 2026 FIFA World Cup.
37 Bu sekiz UÇK sözleşmesi şunlardır: “Cebri/(Zorla) Çalıştırma Sözleşmesi – No.29” (1930); “Ceb-
ri/(Zorla) Çalıştırmanın İlgası Sözleşmesi – No.105” (1957); “Sendika/(Örgütlenme) Özgürlüğü ve
Örgütlenme Hakkının Korunması Sözleşmesi – No.87” (1948); “Örgütlenme ve Toplu Görüşme
Hakkı İlkelerinin Uygulanması Sözleşmesi – No.98” (1949); “Eşit Değerde İş İçin Erkek ve Ka-
dın İşçiler Arasında Ücret Eşitliği Sözleşmesi – No.100” (1951); “İstihdam ve Meslek Bağlamında
Ayrımcılığa İlişkin Sözleşme – No.111” (1958); “İstihdama Kabulde Asgari Yaşa İlişkin Sözleşme
– No.138” (1973); “En Kötü Biçimlerdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanması ve Ortadan Kaldırılması
İçin Acil Eyleme İlişkin Sözleşme – No.182” (1999). Bu sözleşmeler hakkında bilgi için bkz. Semih
Gemalmaz, a.g.e.,sf:633-768, 837-905.
38 FIFA’s Human Rights Policy, May 2017 Edition, sf:6.
2018 Dünya Kupası için belirlediği Sürdürülebilir Strateji’nin bir unsuru olarak FIFA ve Rusya, Adil
Çalışma Koşulları İzleme Sistemini (Decent Work Monitoring Sisytem) uygulamaya koymuştur. Bu
146 2 MART 2018, ANKARA