Page 146 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 146

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

              re, uluslararası raporlama standartları doğrultusunda iletecek, spor alanında
              uluslararası ve ulusal tartışmalarda yer alacak ve çıkarılan dersleri paylaşmak
              üzere uzman platformlara katılacaktır.

              FIFA ulusal federasyonlarla ilişkilerinde insan hakları standartlarının korun-
              masına özel önem vermektedir. Ulusal düzenlemeler ile uluslararası insan
              hakları standartlarının birbirinden farklı olduğu veya çatışma halinde bulun-
              duğu durumlarda FIFA daha yüksek standardı uygulayacaktır. Ulusal düzenle-
              meler insan hakları standartlarıyla çeliştiğinde, FIFA ilgili makamlarla yapıcı
              diyalog geliştirecek ve uluslararası insan hakları yükümlülüklerini muhafaza
              etmek için tüm çabayı gösterecektir.
              FIFA’nın İnsan Hakları Politikasında belirlediği insan hakları konu başlıkları
              şöyledir:

              Adaylık ve Seçim: FIFA Konseyi, insan hakları gerekliliklerini 2026 Dünya Ku-
              pasından itibaren organizasyon adaylığı için spesifik bir koşul olarak arama-
              ya karar vermiştir. Buna göre, insan haklarına saygılı ülke ölçütü adaylıkların
              değerlendirilmesinde belirleyici önem kazanmış olup etkili bir insan hakları
              stratejisi sunamayan ülkelerin dünya kupasına ev sahipliği yapması mümkün
              olmayacaktır. 36

              İnşaat – İşçi Hakları: “İşçi hakları: FIFA’nın faaliyetleri emek-yoğun faaliyetler-
              dir. FIFA birkaç yüz kişiyi doğrudan istihdam etmektedir. Dahası FIFA, diğer ku-
              rumlarla olan bağlantıları ve örneğin stadyumlar ve altyapı inşası, konaklama
              ve yiyecek-içecek temini yahut da lisanslı ürünlerin üretimi bağlamında tedarik
              zincirleri vasıtasıyla işçilerle bağlantılıdır. FIFA en yüksek düzeyde uluslararası
              işçi standartlarını, özellikle de sekiz temel Uluslararası Çalışma Örgütü söz-
              leşmesinde  düzenlenen ilkeleri desteklemek ve geliştirmek için çaba göster-
                        37
              mektedir. Kendi çalışanları bakımından ilgili prosedürleri uygulamakta olup,
              iş ortakları ve tedarik zincirleri de dahil olmak üzere çalışmalarıyla doğrudan
              ilgili çeşitli faaliyetler bakımından işçi standartlarına saygı duyulması için çaba
              sarf etmektedir.” 38

              36   FIFA Guide to the Bidding Process for the 2026 FIFA World Cup.
              37  Bu sekiz UÇK sözleşmesi şunlardır: “Cebri/(Zorla) Çalıştırma Sözleşmesi – No.29” (1930); “Ceb-
              ri/(Zorla) Çalıştırmanın İlgası Sözleşmesi – No.105” (1957); “Sendika/(Örgütlenme) Özgürlüğü ve
              Örgütlenme  Hakkının  Korunması  Sözleşmesi  – No.87”  (1948);  “Örgütlenme  ve  Toplu  Görüşme
              Hakkı İlkelerinin Uygulanması Sözleşmesi – No.98” (1949); “Eşit Değerde İş İçin Erkek ve Ka-
              dın İşçiler Arasında Ücret Eşitliği Sözleşmesi – No.100” (1951); “İstihdam ve Meslek Bağlamında
              Ayrımcılığa İlişkin Sözleşme – No.111” (1958); “İstihdama Kabulde Asgari Yaşa İlişkin Sözleşme
              – No.138” (1973); “En Kötü Biçimlerdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanması ve Ortadan Kaldırılması
              İçin Acil Eyleme İlişkin Sözleşme – No.182” (1999). Bu sözleşmeler hakkında bilgi için bkz. Semih
              Gemalmaz, a.g.e.,sf:633-768, 837-905.
              38  FIFA’s Human Rights Policy, May 2017 Edition, sf:6.
              2018 Dünya Kupası için belirlediği Sürdürülebilir Strateji’nin bir unsuru olarak FIFA ve Rusya, Adil
              Çalışma Koşulları İzleme Sistemini (Decent Work Monitoring Sisytem) uygulamaya koymuştur. Bu


         146   2 MART 2018, ANKARA
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151