Page 222 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 222
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
Yönetim Kurulu tarafından kullanılan yegane takdir yetkisiyle belirlenmektedir. Bu
sistem de Tahkim Kurulu üyelerin korunmasız, zayıf ve potansiyel olarak
yönlendirilebilecek bir konuma yerleştirmektedir.”
17.3. Yukarıdaki tespitlere benzer şekilde, literatürde TFF PFDK ve Tahkim Kurulu’nun tarafsız ve
bağımsızlığı konusunda bir kısım tartışmalar bulunmaktadır. Eleştirilerin önemli bir kısmı anılan
Kurulların Başkanın seçtiği kişiler arasından Yönetim Kurulu tarafından atanması, huzur hakkının
Yönetim Kurulu tarafından belirlenmesi, görev süresinin Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlı
olması unsurları çerçevesinde yoğunlaşmaktadır. Eleştirilerin belli bir kısmı Tahkim Kurulunun
Yönetim Kurulu tarafından oluşturulması, Yönetim Kurulunun kendi kararlarını hukuken
denetleyecek ve yargılayacak bir organı kendi iradesine göre oluşturması sonucunu doğurduğu, bu
açıdan, Tahkim Kurulu önüne gelen uyuşmazlıkların taraflarının bazı hallerde doğrudan bazı hallerde
ise dolaylı olarak Yönetim Kurulu olduğu, TFF Yönetim Kurulunun kararlarına karşı yapılan
itirazlarda doğrudan, disiplin kurulu kararlarına karşı yapılan itirazlarda ise dolaylı olarak taraf
olması konularında yoğunlaşmaktadır (Akil, C., Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulunun
Yapısı ve Kararlarının Hukuki Niteliği, MÜHF – HAD, C. 19, S. 3). Bir kısım eleştiri ise PFDK ve
Tahkim Kurulunun merkez teşkilat içerisinde yer almasının yargılama yapan heyetin etki altında
kalmasına yola açacağı yönlerinden, ayrıca Tahkim Kurulu üyelerine ödenen huzur hakkının
herhangi bir yargılama faaliyetinde taraflardan birinin yargılamayı yapan kişi ya da kişilere her ne ad
altında olursa olsun bir ücret ödenmesi veya ödenecek ücreti belirlemesinin yargılama faaliyetini
zedeleyeceği yönlerinde yoğunlaşmaktadır.
17.4. Daha önce, TFF Tahkim Kurulu’nun hukuk devleti ve hukukun üstünlüğü ilkesinden bağışık
olmadığı ifade edilmişti. Bu nedenle, bu kurulların kurulma şekli, soruşturma, uyuşmazlık çözümü,
ceza verme ve karar verme iş ve işlemlerini yürütürken insan hakları standartları da dahil olmak
üzere hukukun genel ilkelerini uygulamaları hayati önem arz etmektedir. Nitekim FIFA tarafından
Tahkim Kurullarının (Arbitrational Tribunal) bağımsız ve gereği gibi kurulmuş olmalarından ne
anlaşılması gerektiğine ilişkin FIFA’nın üyeleri ve Konfederasyonlarına gönderilen 20/12/2005 tarih
ve 1010 sayılı sirkülerde; FIFA Statüsünün 60’ıncı maddesinin 3(c) maddesine (mevcut FIFA
Statüsünde 67’inci maddede düzenlenmiştir.) atıfta bulunulmuş, ilgili madde gereğince bir Tahkim
Kurulunun çeşitli kanunlarla belirlenmiş uluslararası standartların asgari düzeyde yerine getirmesinin
beklendiği ifade edilmiştir.
17.5. Buna göre bu kriterler; “tahkim heyetinin oluşumunda tarafların eşit etkiye sahip olması,
bağımsız ve tarafsız bir tahkim heyetine erişim hakkı, adil yargılanma prensibi, çekişmeli
yargılamamanın mevcudiyeti, taraflara eşit muamelede bulunulması” şeklinde belirlenmiştir. Söz
konusu kriterlerden; ‘tahkim heyetinin oluşumunda tarafların eşit etkiye sahip olması’ ile her bir
tarafın hakemlerin her bir tarafça belirlenmesi, bu hakemlerin başkanlarını seçmesi, tarafların
ortaklaşa tek bir hakem üzerinde anlaşabilmesi, daha önceden belirlenmiş bir listeden hakem
seçilecekse hakemlerin belirlenmesinde tarafların eşit etkiye sahip olması şeklinde; ‘bağımsız ve
tarafsız bir tahkim heyetine erişim hakkı’ ile tahkim üyelerinin ya da tahkim heyetinin tarafsızlığı
hakkında makul bir şüphe varsa bu tahkim üyesinin ya da heyetinin reddedilebilmesi, bir tahkim
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
17 / 28
222 2 MART 2018, ANKARA