Page 222 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 222

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


                  Yönetim Kurulu tarafından kullanılan yegane takdir yetkisiyle belirlenmektedir. Bu
                  sistem de Tahkim Kurulu üyelerin korunmasız, zayıf ve potansiyel olarak
                  yönlendirilebilecek bir konuma yerleştirmektedir.”
             17.3. Yukarıdaki tespitlere benzer şekilde, literatürde TFF PFDK ve Tahkim Kurulu’nun tarafsız ve
             bağımsızlığı konusunda bir kısım tartışmalar bulunmaktadır. Eleştirilerin önemli bir kısmı anılan
             Kurulların Başkanın seçtiği kişiler arasından Yönetim Kurulu tarafından atanması, huzur hakkının
             Yönetim Kurulu tarafından belirlenmesi, görev süresinin Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlı
             olması unsurları çerçevesinde yoğunlaşmaktadır. Eleştirilerin belli bir kısmı Tahkim Kurulunun
             Yönetim Kurulu tarafından oluşturulması, Yönetim Kurulunun kendi kararlarını hukuken
             denetleyecek ve yargılayacak bir organı kendi iradesine göre oluşturması sonucunu doğurduğu, bu
             açıdan, Tahkim Kurulu önüne gelen uyuşmazlıkların taraflarının bazı hallerde doğrudan bazı hallerde
             ise dolaylı olarak Yönetim Kurulu olduğu, TFF Yönetim Kurulunun kararlarına karşı yapılan
             itirazlarda doğrudan, disiplin kurulu kararlarına karşı yapılan itirazlarda ise dolaylı olarak taraf
             olması konularında yoğunlaşmaktadır (Akil, C., Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulunun
             Yapısı ve Kararlarının Hukuki Niteliği, MÜHF – HAD, C. 19, S. 3). Bir kısım eleştiri ise PFDK ve
             Tahkim Kurulunun merkez teşkilat içerisinde yer almasının yargılama yapan heyetin etki altında
             kalmasına yola açacağı yönlerinden, ayrıca Tahkim Kurulu üyelerine ödenen huzur hakkının
             herhangi bir yargılama faaliyetinde taraflardan birinin yargılamayı yapan kişi ya da kişilere her ne ad
             altında olursa olsun bir ücret ödenmesi veya ödenecek ücreti belirlemesinin yargılama faaliyetini
             zedeleyeceği yönlerinde yoğunlaşmaktadır.
             17.4. Daha önce, TFF Tahkim Kurulu’nun hukuk devleti ve hukukun üstünlüğü ilkesinden bağışık
             olmadığı ifade edilmişti. Bu nedenle, bu kurulların kurulma şekli, soruşturma, uyuşmazlık çözümü,
             ceza verme ve karar verme iş ve işlemlerini yürütürken insan hakları standartları da dahil olmak
             üzere hukukun genel ilkelerini uygulamaları hayati önem arz etmektedir. Nitekim FIFA tarafından
             Tahkim Kurullarının (Arbitrational Tribunal) bağımsız ve gereği gibi kurulmuş olmalarından ne
             anlaşılması gerektiğine ilişkin FIFA’nın üyeleri ve Konfederasyonlarına gönderilen 20/12/2005 tarih
             ve 1010 sayılı sirkülerde; FIFA Statüsünün 60’ıncı maddesinin 3(c) maddesine (mevcut FIFA
             Statüsünde 67’inci maddede düzenlenmiştir.) atıfta bulunulmuş, ilgili madde gereğince bir Tahkim
             Kurulunun çeşitli kanunlarla belirlenmiş uluslararası standartların asgari düzeyde yerine getirmesinin
             beklendiği ifade edilmiştir.
             17.5. Buna göre bu kriterler; “tahkim heyetinin oluşumunda tarafların eşit etkiye sahip olması,
             bağımsız ve tarafsız bir tahkim heyetine erişim hakkı, adil yargılanma prensibi, çekişmeli
             yargılamamanın mevcudiyeti, taraflara eşit muamelede bulunulması” şeklinde belirlenmiştir. Söz
             konusu kriterlerden; ‘tahkim heyetinin oluşumunda tarafların eşit etkiye sahip olması’ ile her bir
             tarafın hakemlerin her bir tarafça belirlenmesi, bu hakemlerin başkanlarını seçmesi, tarafların
             ortaklaşa tek bir hakem üzerinde anlaşabilmesi, daha önceden belirlenmiş bir listeden hakem
             seçilecekse hakemlerin belirlenmesinde tarafların eşit etkiye sahip olması şeklinde; ‘bağımsız ve
             tarafsız bir tahkim heyetine erişim hakkı’ ile tahkim üyelerinin ya da tahkim heyetinin tarafsızlığı
             hakkında makul bir şüphe varsa bu tahkim üyesinin ya da heyetinin reddedilebilmesi, bir tahkim

                    5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                    https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
                                              17 / 28








         222   2 MART 2018, ANKARA
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227