Page 224 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 224

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


             gerekçelendirmesi, gerektiğinde bilgi ve belge talep etmesi, başvuranın itirazlarını değerlendirmeye
             alması, böylesine ciddi bir ceza verilecek ise başvuranın açıklamaların futbol camiasında ne gibi
             sonuçlar doğuracağına ilişkin somut tartışmaların yapılması, belgelere dayandırılması, Tahkim
             Kurulu tarafından yapılacak değerlendirmede ise başvuran için duruşma şansının tanınması,
             kararların gerekçeli olması, yargılamanın yeniden yapılması gibi bir takım prensiplerin işletilmesi
             beklenirdi.
             18.3. Mevcut başvurunun birbirine geçmiş bir takım insan hakları ihlallerini barındırdığı ayrıca bu
             anlamda farklı katmanlardan oluştuğu ifade edilmiştir. Şöyleki, Tahkim Kurulu’nun kararlarına yargı
             yolunun kapatılması, spor tahkiminin zorunlu olması, Tahkim Kararlarının kesinliği ve nihailiği
             özelliklerinin belirlendiği Anayasa’nın 59’uncu maddesi, Anayasa Mahkemesi dahil bireysel başvuru
             yolunun da kapalı olması, TFF Kanunun 6’ncı maddesi, TFF Statüsünün ve Tahkim Kurulu
             Talimatının ilgili maddeleri karşısında mahkemeye erişim hakkı ve AİHS’in etkili iç hukuk yollarını
             koruyan 13’üncü maddesi açısından bir takım ihlalleri de içinde barındırdığı değerlendirilmektedir.
             Bu anlamda, Tahkim Kurulu kararlarına karşı mahkemeye erişim hakkı ve etkili iç hukuk
             yollarına erişimde hak ihlallerine ilişkin, Hukuki Mütaalada;
                  “… Aynı zamanda demokratik bir toplumda hukukun üstünlüğü göz önünde
                  bulundurularak, ulusal mevzuat kapsamında sağlanan erişimin derecesinin, bireyin
                  “mahkemeye hak”kını güvence altında tutacak etkililikte olması sağlanmalıdır.
                  …
                  Mahkemeye erişim yasağı Anayasanın 59/3. maddesinin, Türkiye Futbol Federasyonu
                  Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 6/4. maddesinin ve TFF Statüsünün 62/3. ve
                  63. maddelerinin uygulanması neticesinde kesinlik kazandığı; Anayasa Mahkemesinin
                  de bu hükümler uyarınca bireysel başvuruları incelemediği ve konu bakımından yetkisi
                  dışında kaldığına hükmettiği … gösterilmişti.
                  Tahkim Kurulunun kararlarını, bu kararları inceleme yetkisine sahip herhangi bir
                  mahkeme ya da idari organ önüne götürmek mümkün değildir. Kısacası, Tahkim
                  Kurulu kararları nitelikleri gereği temyizi kabil değildir. Bu durumun hak arama
                  özgürlüğüyle bağdaşmadığı ortadadır.
                  Vurgulamak gerekir ki mutlak yasaklama, hukukun üstünlüğü ilkesi bakımından hukuki
                  değildir. Her ne kadar belirtilen sınırlama ulusal mevzuat tarafından getirilmişse de
                  yalnızca mevzuat hükmünün varlığı mahkemeye erişime ilişkin bu ağır önlemi
                  meşrulaştırmak için yeterli değildir.”
             tespitlerine yer verilmekte, spor tahkimi karşısında ulusal yargı makamları ile hak arama
             özgürlüğünün sınırlandırıldığı ifade edilmektedir.
             18.4. Burada belirtmek gerekir ki, Statünün, Tahkim Kurulunun görev ve yetkileri düzenleyen
             62’inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “bu kararlara karşı idari veya yargısal makamlara
             başvurulamaz” ibaresinin Anayasa’nın 59’uncu maddesine aykırı olduğu değerlendirilmektedir.
             Anayasa ile getirilen mahkemeye başvuru sınırlamasının gerekçesi tarafsız ve bağımsız bir tahkim
                    5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                    https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
                                              19 / 28








         224   2 MART 2018, ANKARA
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229