Page 224 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 224
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
gerekçelendirmesi, gerektiğinde bilgi ve belge talep etmesi, başvuranın itirazlarını değerlendirmeye
alması, böylesine ciddi bir ceza verilecek ise başvuranın açıklamaların futbol camiasında ne gibi
sonuçlar doğuracağına ilişkin somut tartışmaların yapılması, belgelere dayandırılması, Tahkim
Kurulu tarafından yapılacak değerlendirmede ise başvuran için duruşma şansının tanınması,
kararların gerekçeli olması, yargılamanın yeniden yapılması gibi bir takım prensiplerin işletilmesi
beklenirdi.
18.3. Mevcut başvurunun birbirine geçmiş bir takım insan hakları ihlallerini barındırdığı ayrıca bu
anlamda farklı katmanlardan oluştuğu ifade edilmiştir. Şöyleki, Tahkim Kurulu’nun kararlarına yargı
yolunun kapatılması, spor tahkiminin zorunlu olması, Tahkim Kararlarının kesinliği ve nihailiği
özelliklerinin belirlendiği Anayasa’nın 59’uncu maddesi, Anayasa Mahkemesi dahil bireysel başvuru
yolunun da kapalı olması, TFF Kanunun 6’ncı maddesi, TFF Statüsünün ve Tahkim Kurulu
Talimatının ilgili maddeleri karşısında mahkemeye erişim hakkı ve AİHS’in etkili iç hukuk yollarını
koruyan 13’üncü maddesi açısından bir takım ihlalleri de içinde barındırdığı değerlendirilmektedir.
Bu anlamda, Tahkim Kurulu kararlarına karşı mahkemeye erişim hakkı ve etkili iç hukuk
yollarına erişimde hak ihlallerine ilişkin, Hukuki Mütaalada;
“… Aynı zamanda demokratik bir toplumda hukukun üstünlüğü göz önünde
bulundurularak, ulusal mevzuat kapsamında sağlanan erişimin derecesinin, bireyin
“mahkemeye hak”kını güvence altında tutacak etkililikte olması sağlanmalıdır.
…
Mahkemeye erişim yasağı Anayasanın 59/3. maddesinin, Türkiye Futbol Federasyonu
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 6/4. maddesinin ve TFF Statüsünün 62/3. ve
63. maddelerinin uygulanması neticesinde kesinlik kazandığı; Anayasa Mahkemesinin
de bu hükümler uyarınca bireysel başvuruları incelemediği ve konu bakımından yetkisi
dışında kaldığına hükmettiği … gösterilmişti.
Tahkim Kurulunun kararlarını, bu kararları inceleme yetkisine sahip herhangi bir
mahkeme ya da idari organ önüne götürmek mümkün değildir. Kısacası, Tahkim
Kurulu kararları nitelikleri gereği temyizi kabil değildir. Bu durumun hak arama
özgürlüğüyle bağdaşmadığı ortadadır.
Vurgulamak gerekir ki mutlak yasaklama, hukukun üstünlüğü ilkesi bakımından hukuki
değildir. Her ne kadar belirtilen sınırlama ulusal mevzuat tarafından getirilmişse de
yalnızca mevzuat hükmünün varlığı mahkemeye erişime ilişkin bu ağır önlemi
meşrulaştırmak için yeterli değildir.”
tespitlerine yer verilmekte, spor tahkimi karşısında ulusal yargı makamları ile hak arama
özgürlüğünün sınırlandırıldığı ifade edilmektedir.
18.4. Burada belirtmek gerekir ki, Statünün, Tahkim Kurulunun görev ve yetkileri düzenleyen
62’inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “bu kararlara karşı idari veya yargısal makamlara
başvurulamaz” ibaresinin Anayasa’nın 59’uncu maddesine aykırı olduğu değerlendirilmektedir.
Anayasa ile getirilen mahkemeye başvuru sınırlamasının gerekçesi tarafsız ve bağımsız bir tahkim
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
19 / 28
224 2 MART 2018, ANKARA