Page 232 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 232
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
21.7. Bu kapsamda, gerek somut olayın değerlendirilmesinde gerekse de mevcut PFDK ve Tahkim
Kurulu yapılanmasının incelenmesinde, AİHS’nin İfade Özgürlüğü Hakkı başlıklı 10’uncu maddesi
ile Etkili İç Hukuk Yoluna Başvuru başlıklı 13’üncü maddesi kapsamında ihlallerin bulunduğu
değerlendirilmektedir.
21.8. TFF’nin PFDK ve Tahkim Kurulu yapılanmasının üyesi olduğu ve kurallarına uymakla
yükümlü bulunduğu FIFA ve UEFA’nın soruşturma ve yargılama yapılanması ve usulleri ile
uyuşmayan, katı bir yapısının bulunduğu gözlemlenmektedir. Diğer yandan, TFF’nin Tahkim
Yapısının FIFA Statüsünde düzenlenen Tahkim Yapısına da uygun olmadığı, AİHM içtihatları ve
uluslararası emsalleri düşünüldüğünde, başvuran hakkında PFDK tarafından verilen cezaların
orantısız olduğu, Tahkim Kurulunca yapılan onama işleminin ise başvuran açısından orantısız bir
yaptırımla sonuçlandığı, üstelik bu yaptırımın gerekçesinin açıkça ve somut bir şekilde
tartışılmadığı, idarenin iş ve işlemelerini başta genel hukuk ilkeleri olmak üzere TFF’nin tabi olduğu
uluslararası futbol hukukuna uygun yaptığına dair bir izlenim de edinilememiştir.
22. Kurumumuzca yapılan değerlendirmede; TFF’nin başvuruya konu işlemleri ile kararlarının
hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığına, üst düzey TFF yöneticileri hakkında yürütülecek disiplin
soruşturmalarının usul ve şekil şartlarını Statüsünde belirlemesi, bunların yer alacağı düzenlemenin
FDT olmasının takdir edildiği durumda TFF’nin Futbol Disiplin Talimatını gözden geçirmesi, TFF
Tahkim Kurulu AİHM'de derdest bulunan Türkiye Cumhuriyeti Devleti aleyhine açılmış davalar
düşünüldüğünde, TFF’nin mevcut hukuk kurulu yapılanmasını Devlet aleyhine bir karar çıkmadan
evvel gözden geçirmesinin yerinde olacağı, bu yönde Tahkim Kurulu ve PFDK yapısının tarafsız ve
bağımsızlığını sağlayacak bir yapılanma yönünde gerekli mevzuat çalışmasını başlatması, Tahkim
Kurulu tarafından verilen kararlarda gerekçelerin bulunması, mevcut gerekçelerin zenginleştirilmesi,
gerekçelerde somut olaya özgü kriterlerin belirlenmesi, uluslararası spor hukukunun esaslarına
dikkat edilmesi, gerekçeli kararların yayımlanması, son olarak başvuran hakkında PFDK tarafından
gerçekleştirilen işlemin hukuka aykırı olduğuna ilişkin tespitin yapılması yönünde karar vermek
gerekmiştir.
B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
23. İyi yönetim ilkelerine, 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6’ncı maddesinde yer verilmiştir. Söz konusu ilkeler
yönünden yapılan değerlendirmeler neticesinde; TFF’nin Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
18’inci maddesi uyarınca iletmekle yükümlü olduğu bilgi ve belgeleri göndermediği, başvuranın
bilgi edinme taleplerini 4982 sayılı Bilgi Edinme Kanununa aykırı olarak yanıtsız bıraktığı, PFDK ve
Tahkim Kurulu kararlarının gerekçeli olmadığı, bu anlamda “kanunlara uygunluk”, “şeffaflık”,
“hesap verilebilirlik,”, “kararların gerekçeli olması” ilkelerine uygun davranmadığı, Kamu
Denetçiliği Kurumuna iletmiş olduğu yanıtta üsluba dikkat edilmeyerek, “nezaket” ilkesine uygun
davranmadığı görülmekte olup bundan sonra bu ilkelere uygun davranması önerilmektedir.
VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
27 / 28
232 2 MART 2018, ANKARA