Page 232 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 232

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


             21.7. Bu kapsamda, gerek somut olayın değerlendirilmesinde gerekse de mevcut PFDK ve Tahkim
             Kurulu yapılanmasının incelenmesinde, AİHS’nin İfade Özgürlüğü Hakkı başlıklı 10’uncu maddesi
             ile Etkili İç Hukuk Yoluna Başvuru başlıklı 13’üncü maddesi kapsamında ihlallerin bulunduğu
             değerlendirilmektedir.
             21.8. TFF’nin PFDK ve Tahkim Kurulu yapılanmasının üyesi olduğu ve kurallarına uymakla
             yükümlü bulunduğu FIFA ve UEFA’nın  soruşturma ve yargılama yapılanması ve usulleri ile
             uyuşmayan, katı bir yapısının bulunduğu gözlemlenmektedir. Diğer yandan, TFF’nin Tahkim
             Yapısının FIFA Statüsünde düzenlenen Tahkim Yapısına da uygun olmadığı, AİHM içtihatları ve
             uluslararası emsalleri düşünüldüğünde, başvuran hakkında PFDK tarafından verilen cezaların
             orantısız olduğu, Tahkim Kurulunca yapılan onama işleminin ise başvuran açısından orantısız bir
             yaptırımla sonuçlandığı, üstelik bu yaptırımın gerekçesinin açıkça ve somut bir şekilde
             tartışılmadığı, idarenin iş ve işlemelerini başta genel hukuk ilkeleri olmak üzere TFF’nin tabi olduğu
             uluslararası futbol hukukuna uygun yaptığına dair bir izlenim de edinilememiştir.
             22. Kurumumuzca yapılan değerlendirmede; TFF’nin başvuruya konu işlemleri ile kararlarının
             hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığına, üst düzey TFF yöneticileri hakkında yürütülecek disiplin
             soruşturmalarının usul ve şekil şartlarını Statüsünde belirlemesi, bunların yer alacağı düzenlemenin
             FDT olmasının takdir edildiği durumda TFF’nin Futbol Disiplin Talimatını gözden geçirmesi, TFF
             Tahkim Kurulu AİHM'de derdest bulunan Türkiye Cumhuriyeti Devleti aleyhine açılmış davalar
             düşünüldüğünde, TFF’nin mevcut hukuk kurulu yapılanmasını Devlet aleyhine bir karar çıkmadan
             evvel gözden geçirmesinin yerinde olacağı, bu yönde Tahkim Kurulu ve PFDK yapısının tarafsız ve
             bağımsızlığını sağlayacak bir yapılanma yönünde gerekli mevzuat çalışmasını başlatması, Tahkim
             Kurulu tarafından verilen kararlarda gerekçelerin bulunması, mevcut gerekçelerin zenginleştirilmesi,
             gerekçelerde somut olaya özgü kriterlerin belirlenmesi, uluslararası spor hukukunun esaslarına
             dikkat edilmesi, gerekçeli kararların yayımlanması, son olarak başvuran hakkında PFDK tarafından
             gerçekleştirilen işlemin hukuka aykırı olduğuna ilişkin tespitin yapılması yönünde karar vermek
             gerekmiştir.
             B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
             23. İyi yönetim ilkelerine, 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
             Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
             Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6’ncı maddesinde yer verilmiştir. Söz konusu ilkeler
             yönünden yapılan değerlendirmeler neticesinde; TFF’nin Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
             18’inci maddesi uyarınca iletmekle yükümlü olduğu bilgi ve belgeleri göndermediği, başvuranın
             bilgi edinme taleplerini 4982 sayılı Bilgi Edinme Kanununa aykırı olarak yanıtsız bıraktığı, PFDK ve
             Tahkim Kurulu kararlarının gerekçeli olmadığı, bu anlamda “kanunlara uygunluk”, “şeffaflık”,
             “hesap verilebilirlik,”, “kararların gerekçeli olması” ilkelerine uygun davranmadığı, Kamu
             Denetçiliği Kurumuna iletmiş olduğu yanıtta üsluba dikkat edilmeyerek, “nezaket” ilkesine uygun
             davranmadığı görülmekte olup bundan sonra bu ilkelere uygun davranması önerilmektedir.
             VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT


                    5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                    https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
                                              27 / 28








         232   2 MART 2018, ANKARA
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237