Page 227 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 227
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
TFF’nin yönetim kurulu üyesi olduğu da göz önünde bulundurulmalıdır. Toplumda yer
etmiş kişilerin kamusal tartışma konularında halkı bilgilendirme ve bilinçlendirme
görev ve sorumluluğunun olduğu kabul edildiğinde, şikâyetçinin TFF’nin yönetimine
yönelik ifade ve eleştirilerinin daha kuvvetli bir korumadan yararlandığı sonucuna
varılabilir (Kar v. Turkey, App. No.58756/99, Judgment of 3 May 2007.).
… bu orandaki (18 ay, 24 ay) cezaların futbol dünyasında ifade özgürlüğü kullanımını
tamamen caydırılacak ve kamu makamlarının eleştirilmesinin önüne geçilerek
fikirlerin serbestçe dolaşımı engelleme riski bulunmaktadır.”
19.3. Somut olayda TFF, Yönetim Kurulu üyesinin ifade özgürlüğüne disiplin cezası ile müdahalede
bulunulmuştur. Futbol disiplinin kendine özgü kuralları çerçevesinde özellikle kamuoyu karşısında
belli bir etkinliği ve yeri olan futbol süjelerinin kamuya yaptıkları açıklamaların içeriğine dikkat
etmelerinin gerektiği, bu açıklamaların taraftarları kışkırtıcı, toplumu gerici, eyleme dönüştürülecek
içerikte olmamasının beklenmesi anlaşılır olmakla beraber bu türlü fiiller karşısında yaptırım
uygulama yetkisini haiz TFF PFDK ve Tahkim Kurulu’nun demokratik hukuk devleti ilkelerinin
gereği olarak ifade özgürlüğüne müdahalede bulunurken kişilerin hak ve özgürlüklerini garanti altına
alan bir takım usul şartlarına uymakla yükümlü oldukları da açıktır. Buradaki takdir yetkisi
kullanılırken kamu yararı ve bireyin hak ve özgürlüğü arasındaki dengenin korunması
gerekmektedir. Dolayısıyla, PFDK’nın başvuran hakkında vermiş olduğu kararlar yetkisi dışında
olmakla beraber aynı zamanda ifade özgürlüğünü de sınırlayıcı nitelik taşıdığı değerlendirilmektedir.
20. Uluslararası spor yapılanması: TFF ve ilgili hukuk kurullarının Sözleşmesel sorumluluğunun
yanı sıra, üyesi olduğu FIFA ve UEFA’nın Statü, Talimat ve kurallarını benimsemekle de
yükümlüdür. Bu yükümlülük, TFF Kuruluş Kanunu ve Statüsünde sair maddeler ile açıkça
düzenlenmiştir. 5894 sayılı Kanunun 1’inci maddesi ile TFF’nin kuruluş amaçları arasında her türlü
futbol faaliyetlerini milli ve milletlerarası kurallara göre yürütmek, teşkilatlandırmak, geliştirmek
sayılmış, mezkur Kanunun 3’üncü maddesi ile TFF’nin üyesi bulunduğu FIFA ve UEFA kurallarına
uygun olarak Statü ve Talimatlarını düzenlemek ile görevlendirilmiş, TFF Statüsünün 2’inci maddesi
ile FIFA ve UEFA tarafından konulan kuralların gereği gibi uygulanmasını sağlamak ve tüm
ilgililerin FIFA, UEFA ve TFF’nin statü, talimat ve kararlarına ve ayrıca adı geçen futbol
otoritelerinin yetkili organ ve kurullarının verdiği kararlara uymalarını sağlamak TFF’nin amaçları
arasında sayılmış, Statünün 4’üncü maddesinde benzer kurallar tekrar edilmiş ve son olarak 7’inci
maddesinde TFF’nin organ veya kurullarında görev alanlar ile TFF’nin yetkililerine ilişkin bir
düzenleme yapılarak bu kişilerin FIFA’nın Etik Kodu’na uyma sorumluluğu kurala bağlanmıştır. Hal
böyleyken, TFF’nin, FIFA ve UEFA nezdinde hem İnsan Hakları alanındaki gelişmeleri hem de
somut olay açısından TFF yetkilisi sıfatındaki başvuran hakkında yapılan işlemlerinin bu çerçevede
de değerlendirilmesi gerektirmektedir.
20.1. Ayrıca, somut olayda disiplin yargılaması sırf idari bir nitelik taşımamakta spor disiplini
yargılamasına özgü nitelikler de taşıdığından uluslararası örnekleri ve yapılanma eşliğinde bir
değerlendirme yoluna gitmenin kanımızca yerinde olduğu düşünülmektedir. Ancak somut olayın
emsallerine diğer ulusal Federasyonlar açısından erişim mümkün olmamakla beraber, uluslararası
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A2GO-YK0T-83HA kodu ile yapılabilir.
22 / 28
2 MART 2018, ANKARA 227