Page 194 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 194

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            konusunu, T.C. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun milletin vicdanı/savunucusu olmak rolü
            ve anayasal bir kurum olmanın sorumluluğu ile ortaya koyma niyetindedir. Bu raporda
            genel bir stratejiye katkı olması beklentisi ile ortaya konulan tespit ve politika önerileri,
            kısmen spesifik-özel kurum ve alanlara yönelik olarak yapılandırılmış olsa da, bütüncül
            bir politikanın çerçevesini çizme gayretini ortaya koymaktadır. Bu çerçevede KDK’nın
            incelemeleri, araştırmaları, kamu kurumlarından gelen verilerden elde ettiği bilgiler ve
            saha ziyaretlerinden hareketle aşağıdaki genel-özel tespitler ve politika önerileri ortaya
            konulmuştur.
            I. İdari ve Yasal Düzenlemeler


            A. Süreç Yönetimi, Bütüncül ve Sürdürülebilir Bir Göç ve Koruma Politikası ve
            Strateji Oluşturulması


            Dünya tarihinde ender, Türkiye tarihinde ilk kez bu boyutta yaşanan Suriye kaynaklı
            kitlesel göç konusunda kararlı ve kapsamlı politikalar geliştirebilmek için, sürecin
            bundan sonra nasıl gelişeceğine yönelik sağlam öngörülerde bulunmak gerektiği açıktır.
            Nisan 2011’den bu yana Türkiye’de bulunan ve sayıları 3,4 milyonu aşan Suriyelilerin
            ülkelerine geri dönüp dönmeyecekleri sorusunun kolay bir cevabı bulunmamaktadır. Bu
            da kararsızlıklara neden olmakta, köklü ve kalıcı adımların atılmasına engel olmaktadır.

            Örneğin  Türkiye’deki Suriyeli çocuklara verilecek eğitim dili ve içeriği, geri dönüş
            konusundaki kanaatlerle şekillenmektedir. Kuşku yok ki, Suriye’de barış ve istikrarın
            temini ve bütün Suriyelilerin ülkelerine dönmeleri hem Suriyelilerin hem de içinde
            yaşadıkları toplumların başta gelen arzusudur.
            Yapılan pek çok araştırma Suriyelilerin de barışın tesis edilmesi sonrasında ülkelerine
            dönmek istediklerini göstermektedir. Onun için sürece yön verenlerin, çok net ve kesin
            bir dille “Suriyeliler Türkiye’de kalıcıdır” ya da “Suriyeliler dönecektir” demeleri mümkün
            ve doğru değildir. Bu nedenle, farklı alternatifleri olan ve Suriye’deki gelişmeleri dikkate
            alan “dinamik bir süreç yönetimi” gerekmektedir.

            Türkiye’deki Suriyelilerin geri dönmeleri bütün taraflar için en ideal çözüm olsa da
            bunun gerçekleşmesinin pek çok dışsal faktöre bağlı olduğu bilinmektedir. Bu nedenle
            geri dönüş seçeneğinin ne kadar gerçekçi olduğu tartışılabilir. Ancak burada asıl önemli
            olan husus, geri dönüş söz konusu olduğunda Türkiye’nin neler yapacağı ile kalıcılık söz
            konusu olduğunda yapılacaklar arasındaki önemli farklılıklardır. Yani, eğer Suriyelilerin
            ciddi bir bölümü Türkiye’de sürekli kalacaksa, Türkiye’nin zaman kaybetmeden kapsamlı
            uyum politikaları geliştirmesi ve uygulaması gerekmektedir. Zira kalıcılığa hem Suriyeli
            toplumun  hem  de  Türk  toplumunun  yeterince  hazırlanmaması,  çok  yönlü  ciddi



        194   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199