Page 202 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 202

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Öncelikle; gerek ülkemizdeki yabancıları doğru analiz edebilmek ve bu kişilere verilecek
            hizmetleri doğru planlayabilmek, gerekse ülke güvenliğine yönelik tehditleri kontrol
            altına alabilmek amacıyla, yabancılarla ilgili veri kalitesinin mutlaka arttırılması ve
            kayıtların gerekli tüm bilgileri (yaş, cinsiyet, uyruk, medeni hal, çocuk sayısı, bakmakla
            yükümlü olduğu kişiler, engellilik durumu, eğitim durumu, hassas grup içerisinde yer
            alıp almadığı, yer alıyorsa nedeni, Türkiye’deki açık adresi vb.) içerecek şekilde tutulması
            gerekmektedir. Bu çerçevede GİGM tarafından BMMYK ile birlikte ilk olarak 7 Ocak
            2017 tarihinde Hatay’da açılışı yapılan “Türkiye’de Geçici Koruma Kapsamında Bulunan
            Suriyelilerin Kayıtlarının Güncellenmesi Projesi” memnuniyet yaratmıştır.

            Söz konusu bilgilerin doğru bir şekilde toplanmasının yanı sıra, Suriyelilere hizmet
            sunulabilmesi ve gerekli işlemlerin ifa edilebilmesi için, GİGM’in gerekli olan tüm
            bilgilerin eksiksiz ve en hızlı şekilde ilgili kurumlarla paylaşılması yönünde gerekli
            önlemleri alması fazlasıyla önemlidir.

            Bu hususlara ilaveten, farklı kurumların yabancılara yönelik olarak, kendi görev
            sahalarına göre derlediği farklı bilgilerin önüne geçilmesinin önemli olduğu; bunun için
            ise yabancılarla ilgili bu verilerin tek elden (Göç-Net üzerinden) yönetilmesi gerektiği;
            bu çerçevede ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına, sadece kendi görev alanlarıyla ilgili
            olarak Göç- Net üzerinden veri girişi yapma yetkisi verilebileceği (veri silme işleminin
            ise ancak özel yetki çerçevesinde kontrollü biçimde yapılabileceği); böylelikle bu konuda
            toplanan verilerde de bütünlük ve yeknesaklık sağlanabileceği değerlendirilmektedir.
            D. Yeni Yasal ve İdari Düzenlemelere Gidilmesinin Değerlendirilmesi


            Türkiye’deki Suriyelilerin 3,4 milyonu aşan sayısı, Suriyeli olmayanlar ile birlikte mülteci
            sayısının 3,5 milyonu bulması, son derece ciddi bir durumla karşı karşıya kalındığını ve
            sürecin yönetilmesi için 2011 yılı öncesinden farklı bir yaklaşımla konunun ele alınmasına
            ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Dünyanın başka bölgelerinde 5-10 bin mülteci sayısı
            bile ülkeleri tedirgin ederken, beş yılda 3,5 milyon mülteci sayısına ulaşan Türkiye’nin
            –mülteciler kısa zaman içinde ülkelerine dönecek olsalar bile- yeni yasal düzenlemelere
            ve kurumsal yapılara ihtiyaç olup olmadığı hususu titizlikle değerlendirilmelidir.

            Ülkemizdeki yabancıların sayısında son dönemde yaşanan artış ve bu kişilere sunulan
            hizmetlerin niteliği ve çeşitliliği gibi unsurlar dikkate alındığında, gerek fiziki gerekse
            insan kaynağına ilişkin mevcut kapasitenin  güçlendirilmesi  önem  taşımaktadır.  Bu
            ihtiyaç saha çalışmalarında da sıklıkla ifade edilmiştir.  Görüşmelerde farklı kurum ve
            kuruluşlarca, göç/iltica alanında önceden belirlenmiş bir politika ve strateji dahilinde
            hareket edilmesinin fazlasıyla önem taşıdığı birçok kez dile getirilmiş; ayrıca, çok
            boyutlu ve bütüncül bir göç politikası ve stratejisinin oluşturulması ve bu konuda yapılan



        202   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207