Page 203 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 203

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            çalışmaların tek elde toplanarak yeknesaklığın sağlanması amacıyla; İçişleri Bakanlığı
            bünyesindeki bir genel müdürlüktense, münhasıran göç ve entegrasyon alanında
            çalışacak  ve  doğrudan  politika  üretecek  merkezi  bir  kurumun  kurulması  gerektiği
            yönünde düşünceler dile getirilmiştir.

            Bununla birlikte, söz konusu iş, işlem ve sunulan hizmetlerle ilgili olarak hâlihazırda
            İçişleri Bakanlığı bünyesinde mevcut olan idari yapılanmanın ve görev dağılımının
            devam ettirilmesinin, uzmanlaşma ve etkinlik açısından daha faydalı olacağı yönünde
            görüşlerin de bulunduğu görülmüştür.

            Süreç yönetiminde son derece başarılı bir dönem geçiren GİGM ile AFAD’ın yanı
            sıra pek çok kamu kurum ve kuruluşunun yoğun olarak bu sürecin içinde yer aldığı
            ve Suriyeliler konusunda farklı alanlarda çalışmalar yürüttükleri bilinmektedir. İşte bu
            nedenledir ki süreç yönetiminde yetkilerin ve koordinasyonun daha belirgin biçimde
            tanımlanması ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
            Türkiye’de Suriye krizi doğal olarak öncelikle bir “acil durum-kriz yönetimi” şeklinde
            gündeme geldiği için, bu nedenle ilk aşamada AFAD devreye girmiş, süreç içerisi,nde ise
            kapasitesini artırarak başta Geçici Barınma Merkezleri olmak üzere pek çok alanda etkili
            faaliyetler yürütmüş olup, yürütmeye de devam etmektedir. Ancak süreçte “kalıcılık”
            unsuru ön plana çıktıkça, yani kapsamlı “uyum” politikalarına ihtiyaç duyulduğundan,
            temel yapısı “acil durum yönetimi” olan AFAD’ın yasal ve kapasite kısıtlıklarının ortaya
            çıkmasının  kaçınılmaz  olduğu,  AFAD’ın mevcut  yapısı, misyonu ve  yasal zemini,
            kapsamlı koordinasyon ve uyum politikalarının yürütülmesi ve süreç yönetimindeki
            rolünün yeniden tanımlanması gerektiği değerlendirilmektedir.
            Kuşku yok ki, Türkiye’de yasal olarak bu süreçten birinci derecede sorumlu olan kurum
            İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü olup, söz konusu husus ilgili Yasanın
            103’üncü maddesi birinci fıkrasında açık biçimde ifade edilmiştir:




                      Kuruluş

                      MADDE 103 – (1) Göç alanına ilişkin politika ve stratejileri uygula-
                 mak, bu konularla ilgili kurum ve kuruluşlar arasında koordinasyonu sağla-
                 mak, yabancıların Türkiye’ye giriş ve Türkiye’de kalışları, Türkiye’den çı-
                 kışları ve sınır dışı edilmeleri, uluslararası koruma, geçici koruma ve insan
                 ticareti mağdurlarının korunmasıyla ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere
                 İçişleri Bakanlığına bağlı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü kurulmuştur.





                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208