Page 76 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 76

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            Komiserliğin geçici koruma rejiminin sona ermesinden sonra da bu koruma kapsamında
            yer alan bazı kimselerin geri dönmeye zorlanabileceği, Yönergenin bu tip durumlara
            karşı yeterli güvenceleri içermediği yönünde bir takım endişeleri de mevcuttur. 75

            Avrupa Birliği müktesebatı içerisinde bu dört yönerge dışında da uluslararası koruma
            alanında  düzenlemeler  mevcut  olup;  bunların  içerisinde,  özellikle  göç  ve  mülteci
            akınlarının yönetilmesi konusunda İrlanda’nın başkenti Dublin’de 15 Haziran 1990
            tarihinde  imzalanan  ve  Danimarka  dâhil  on iki  AB  üye  devleti  için 1 Eylül  1997,
            Avusturya ve İsveç için 1 Ekim 1997, Finlandiya için ise 1 Ocak 2018 tarihinde yürürlüğe
            giren, sonradan Avrupa  Topluluğu ile anlaşma  imzalayarak  Norveç  ve  İzlanda’nın
            da  uygulamaya başladığı,  zaman  içerisinde  ise pek  çok değişikliğe uğrayan  ‘Dublin
            Sözleşmesi’nin 76   özel bir  yeri bulunmaktadır. Sözleşme  temel  olarak,  sığınmacılar
            tarafından uluslararası koruma siteminin birden fazla AB ülkesinde sığınma
            başvurusu yapılarak suiistimal edilmesini önlemeyi; böylelikle AB ülkelerindeki yükü
            azaltmayı; ayrıca hangi AB ülkesinin söz konusu sığınmacılardan sorumlu olacağına
            yönelik kuralları ortaya koyarak üye devletler arasında yük paylaşımının sağlanmasını
            hedeflemiştir.

            Öte yandan, Dublin Sözleşmesi’nin ihtiyaçlara cevap vermemesi nedeniyle yeni
            bir düzenlemeye gitme ihtiyacı doğmuş ve 18 Şubat 2003 tarihinde kabul edilen ve
            Danimarka hariç bir önceki Sözleşmeye taraf olan tüm devletler için 18 Mart 2003,
            Danimarka  için  ise  21  Şubat  2006  tarihinde  yürürlüğe  giren,  ayrıca  İsviçre’nin  de
                                                           77
            sonradan dahil  olduğu ‘Dublin  II  Yönetmeliği’   (resmi  adıyla  “Bir üçüncü ülke
            vatandaşının Üye Devletlerden birinde yaptığı sığınma başvurusunun incelenmesinden
            sorumlu olacak üye devletin belirlenmesine ilişkin kriter ve mekanizmaların saptanması
            hakkında (EC) 343/2003 sayılı Konsey  Yönetmeliği”) ile birlikte Dublin Sözleşmesi
            hükümleri ortadan kalkmıştır. Ancak 2003 tarihli Dublin II  Yönetmeliği’nin de
            yeteri kadar etkinlik sağlayamadığı görülmüş; Avrupa Komisyonu’nca 2007 yılında



            75 Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin Geçici Koruma Yönergesine ilişkin yorumları için
            bkz. “UNHCR Annotated Comments on Council Directive 2001/55/EC Of 20 July 2001 on minimum standards
            for giving temporary protection in the event of a mass influx of displaced persons and on measures promoting a balance
            of efforts between Member States in receiving such persons and bearing the consequences thereof ” adlı belge (http://
            www.unhcr.org/436620152.pdf ); ayrıca BMMYK Türkiye Ofisi ve Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı’nın
            işbirliği ile, İltica ve Göç Konulu Avrupa Birliği Eşleştirme Projesi kapsamında yayınlanmış olan “İltica ve Göç
            Mevzuatı” konulu kitap, Şubat 2005, sf. 146-148 (http://www.goc.gov.tr/files/files/iltica_goc.pdf); erişim tarihi:
            20/08/2017.
            76 1990 tarihli Dublin Sözleşmesi için bkz. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/
            HTML/?uri=CELEX:41997A0819(01)&from=EN; erişim tarihi:20/08/2017.

            77  2003  tarihli  Dublin  II  Yönetmeliği  için  bkz.  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/
            TXT/?uri=celex:32003R0343; erişim tarihi:20/08/2017.


         76   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81