Page 78 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 78
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
80
izi sistemine ilişkin (EU) 603/2013 sayılı yeni Yönetmeliktir. Öte yandan, Dublin
sisteminde yapılan tüm bu revizyonlara rağmen, Avrupa’nın özellikle 2015 yılında yüz
yüze kaldığı Suriyeli mülteciler krizi karşısında son derece yetersiz kaldığı, daha da
önemlisi AB üye ülkeleri arasında dayanışma ve makul sorumluluk/yük paylaşımının
gerçekleşmediği görülmüş; dahası sınır bölgelerinde kalan, bu nedenle de diğer AB
81
üye ülkelerine kıyasla daha yoğun bir göç dalgasıyla karşılaşan Macaristan’ın başı
çektiği bazı AB ülkeleri, Dublin III Yönetmeliği’ni askıya almıştır. Ayrıca Almanya 82
83
ve Çek Cumhuriyeti Dublin kurallarına göre kendi sorumluluğu olmadığı halde
Suriyelilerin sığınma başvurularını almaya ve Dublin Yönetmeliği dışında hareket
etmeye başlamış; böylelikle Dublin III Yönetmeliği, 2015 yılında birçok AB ülkesi
tarafından uygulanamaz hale gelmiştir. Yaşanan tüm bu gelişmeler AB ülkeleri arasında
adilane yük paylaşımı konusundaki tartışmaları da arttırmıştır. Öte yandan ülkemizin
önerisi ile hayata geçirilen 18 Mart 2016 tarihli mutabakat, AB ülkelerine yönelik
yasadışı göçü 2016 Nisan ayından itibaren ciddi oranda düşürerek AB üye ülkelerinin
rahatlatmasına yol açmıştır. Ayrıca, 2017 Temmuz ayında Avrupa Adalet Divanı, bir
anlamda Almanya’nın 2015 yılında Dublin Yönetmeliği’ne aykırı olarak uygulamaya
başladığı “açık kapı politikası”nı reddederek, Dublin kurallarının hala geçerli olduğunu,
üye ülkelerin sığınmacıları ilk giriş yaptıkları ülkelere gönderme hakkına sahip
84
olduklarını açıklamıştır. Bununla birlikte, Avrupa Komisyonu özellikle 2015 yılında
yaşanan kriz neticesinde, Dublin III Yönetmeliği’nin üye devletler arasında orantılı bir
85
yük paylaşımını sağlayamaması nedeniyle revize edilmesi gerektiğini düşünmektedir.
Görüleceği üzere, Avrupa Birliği’nin hukuken çok kapsamlı bir göç ve iltica müktesebatı
80 2013 tarihli Eurodac Yönetmeliği için bkz. http://eur-lex.europa.eu/legal- content/EN/
TXT/?uri=CELEX:32013R0603; erişim tarihi:20/08/2017.
81 Macaristan’ın Dublin III Yönetmeliği’ni askıya aldığına dair haberler için bkz. http://www.reuters.com/
article/us-europe-migrants-austria-hungary-idUSKBN0P31YV20150623 ve http://www.aljazeera.com/
news/2015/06/hungary-suspends-eu-rule-asylum-rule-150623181208345.html; erişim tarihi: 20/08/2017.
82 Almanya’nın Suriyeli mültecileri kabul için Dublin kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. http://
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/11821822/Germany-drops-EU-rules-to-allow-in-
Syrian-refugees.html ve http://www.spiegel.de/international/germany/refugee-policy-of-chancellor-merkel-
divides-europe-a-1053603.html; erişim tarihi: 20/08/2017.
83 Çek Cumhuriyeti’nin Suriyeli mültecileri AB’ye ilk giriş yaptıkları ülke olan Macaristan’a göndermeyeceğine,
diğer ifadeyle Dublin kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. https://www.praguepost.com/eu-
news/49584-change-in-czech-refugee-policy; erişim tarihi: 20/08/2017.
84 Avrupa Adalet Divanı’nın Dublin kurallarının hala geçerli olduğuna yönelik açıklamaları hakkında bkz.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/26/eu-court-rejects-open-door-policy-upholds-right-member-
states/; erişim tarihi: 20/08/2017.
85 Avrupa Komisyonu’nun Dublin III Yönetmeliğinin eksikliklerini mercek altına aldığı 04/12/2015 tarihli
değerlendirme raporu için bkz. https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we- do/policies/
asylum/examination-of-applicants/docs/evaluation_of_the_dublin_iii_regulation_en.pdf ; erişim tarihi:
20/08/2017.
78 TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU