Page 78 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 78

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                                                                       80
            izi sistemine ilişkin (EU) 603/2013 sayılı yeni Yönetmeliktir.  Öte yandan, Dublin
            sisteminde yapılan tüm bu revizyonlara rağmen, Avrupa’nın özellikle 2015 yılında yüz
            yüze kaldığı Suriyeli mülteciler krizi karşısında son derece yetersiz kaldığı, daha da
            önemlisi AB üye ülkeleri arasında dayanışma ve makul sorumluluk/yük paylaşımının
            gerçekleşmediği görülmüş; dahası sınır bölgelerinde kalan, bu nedenle de diğer AB
                                                                                      81
            üye ülkelerine kıyasla daha yoğun bir göç dalgasıyla karşılaşan Macaristan’ın  başı
            çektiği bazı AB ülkeleri, Dublin III Yönetmeliği’ni askıya almıştır. Ayrıca Almanya 82
                                83
            ve Çek Cumhuriyeti  Dublin kurallarına göre kendi sorumluluğu olmadığı halde
            Suriyelilerin sığınma başvurularını almaya ve Dublin  Yönetmeliği dışında hareket
            etmeye başlamış; böylelikle Dublin III  Yönetmeliği, 2015 yılında birçok AB ülkesi
            tarafından uygulanamaz hale gelmiştir. Yaşanan tüm bu gelişmeler AB ülkeleri arasında
            adilane yük paylaşımı konusundaki tartışmaları da arttırmıştır. Öte yandan ülkemizin
            önerisi ile hayata geçirilen 18 Mart 2016 tarihli mutabakat, AB ülkelerine yönelik
            yasadışı göçü 2016 Nisan ayından itibaren ciddi oranda düşürerek AB üye ülkelerinin
            rahatlatmasına yol açmıştır. Ayrıca, 2017 Temmuz ayında Avrupa Adalet Divanı, bir
            anlamda Almanya’nın 2015 yılında Dublin Yönetmeliği’ne aykırı olarak uygulamaya
            başladığı “açık kapı politikası”nı reddederek, Dublin kurallarının hala geçerli olduğunu,
            üye ülkelerin sığınmacıları ilk giriş yaptıkları ülkelere gönderme hakkına sahip
                                  84
            olduklarını açıklamıştır.  Bununla birlikte, Avrupa Komisyonu özellikle 2015 yılında
            yaşanan kriz neticesinde, Dublin III Yönetmeliği’nin üye devletler arasında orantılı bir
                                                                                          85
            yük paylaşımını sağlayamaması nedeniyle revize edilmesi gerektiğini düşünmektedir.
            Görüleceği üzere, Avrupa Birliği’nin hukuken çok kapsamlı bir göç ve iltica müktesebatı

            80 2013 tarihli Eurodac  Yönetmeliği için bkz. http://eur-lex.europa.eu/legal- content/EN/
            TXT/?uri=CELEX:32013R0603; erişim tarihi:20/08/2017.
            81 Macaristan’ın Dublin  III Yönetmeliği’ni askıya aldığına dair haberler için bkz. http://www.reuters.com/
            article/us-europe-migrants-austria-hungary-idUSKBN0P31YV20150623  ve  http://www.aljazeera.com/
            news/2015/06/hungary-suspends-eu-rule-asylum-rule-150623181208345.html; erişim tarihi: 20/08/2017.
            82 Almanya’nın Suriyeli mültecileri kabul için Dublin kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. http://
            www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/11821822/Germany-drops-EU-rules-to-allow-in-
            Syrian-refugees.html ve http://www.spiegel.de/international/germany/refugee-policy-of-chancellor-merkel-
            divides-europe-a-1053603.html; erişim tarihi: 20/08/2017.
            83 Çek Cumhuriyeti’nin Suriyeli mültecileri AB’ye ilk giriş yaptıkları ülke olan Macaristan’a göndermeyeceğine,
            diğer ifadeyle Dublin kurallarını askıya aldığına dair haberler için bkz. https://www.praguepost.com/eu-
            news/49584-change-in-czech-refugee-policy; erişim tarihi: 20/08/2017.
            84 Avrupa Adalet Divanı’nın Dublin kurallarının hala geçerli olduğuna yönelik açıklamaları hakkında bkz.
            http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/26/eu-court-rejects-open-door-policy-upholds-right-member-
            states/; erişim tarihi: 20/08/2017.
            85 Avrupa Komisyonu’nun Dublin III Yönetmeliğinin eksikliklerini mercek altına aldığı 04/12/2015 tarihli
            değerlendirme raporu için bkz. https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we- do/policies/
            asylum/examination-of-applicants/docs/evaluation_of_the_dublin_iii_regulation_en.pdf ; erişim tarihi:
            20/08/2017.


         78   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83