Page 90 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 90

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            korumaya ilaveten, ayrılmaya zorlandıkları ülkeye geri dönemeyen ve kitlesel olarak
            Türkiye’ye gelen yabancılara acil olarak sağlanacak geçici korumaya ilişkin hükümler de
            içermektedir.

            ‘Mülteci’,  ‘şartlı mülteci’,  ‘ikincil koruma’ gibi tanımları detaylı olarak içeren,
            usul garantileri sunan ve ülkemizin uluslararası korumaya ilişkin ilk yasası olma
            özelliğini taşıyan bu önemli Kanun’un akabinde ise, Kanun’un 121’inci maddesine
            dayanılarak bir uygulama yönetmeliği hazırlanmıştır.  “Yabancılar ve Uluslararası
            Koruma Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin  Yönetmelik”  olarak adlandırılan bu
            düzenleme, 17/03/2016 tarihli ve 29656 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
            girmiştir.

            YUKK,  bütün dünyada göçmenlere  ve mültecilere yönelik  caydırıcı  ve kısıtlayıcı
            düzenlemelere gidildiği bir dönemde, uluslararası kamuoyunu şaşırtacak derecede
            “göçmen-mülteci dostu” bir içerikle hazırlanmıştır. Yasanın, Türkiye’deki yüksek mülteci
            nüfusuna rağmen TBMM’de büyük bir uzlaşı içinde çıkması da dikkat çekicidir.
            VI. Bir Koruma Çeşidi Olan ‘Geçici Koruma’ya İlişkin Ülkemizdeki Hukuki
            Çerçeve


            1994 Yönetmeliği’nin 3’üncü ve 4’üncü, kısmen de 5’inci bölümü, “sığınmak amacıyla
            topluca sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen yabancılara ve olabilecek toplu nüfus
            hareketlerine karşı alınacak tedbirleri ve bu kişilerin Ülkemize kabulü halinde yapılacak
            işlemler ile alınacak tedbirleri”  genel itibariyle düzenlemekte ise de,  kitlesel  akın
            durumlarında sağlanan “geçici koruma” ilk defa 11/04/2014 tarihinde yürürlüğe
            giren 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (YUKK) ile hukuki
            dayanak kazanmıştır.

            YUKK’un 104’üncü maddesinde,  “geçici korumaya ilişkin iş ve işlemleri yürütmek”
            Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün görev ve yetkileri arasında sayılmıştır. Kanun’un
            ‘Geçici Koruma’ ile ilgili asıl hükümlerine ise  “Uluslararası Koruma” başlıklı
            3’üncü  kısmı  altında  yer  verilmiştir  ki;  bu  da  geçici  korumanın  aslında  bir
            uluslararası  koruma türü  olarak değerlendirildiğini göstermektedir.  YUKK’un
            geçici korumayla ilgili olan 91’inci maddesinde, ülkesinden ayrılmaya zorlanmış,
            ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici koruma bulmak amacıyla kitlesel olarak
            sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen yabancılara geçici koruma sağlanabileceği
            belirtilmiştir. Ayrıca, bu kişilerin Türkiye’ye kabulünün, Türkiye’de kalışlarının, hak ve
            yükümlülüklerinin, Türkiye’den çıkışlarında yapılacak işlemlerin, kitlesel hareketlere
            karşı alınacak tedbirlerle ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar arasındaki iş birliği


         90   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95