Page 87 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 87

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            yer alan “zulüm riski olan yere geri göndermeme” (“non-refoulment”) ilkesini Avrupalı
            olmayan bu sığınmacılara yönelik genişletmiş; böylelikle sözleşme dışı mültecilere de
            temel güvenceler sağlamıştır.
            IV. AB Müktesebatına Uyum Sürecinde Uluslararası Koruma Alanında Kabul
            Ettiğimiz İç Hukuk Düzenlemeleri


            Avrupa Birliği’ne (AB) üyelik süreci ve bu çerçevede gerçekleştirilen uyum
            (“harmonization”)  çalışmaları,  ülkemizin  yabancılar  ve  uluslararası  koruma  alanında
            kanun düzeyinde bir oluşuma gitmesinde önemli itici güçlerden birini teşkil etmiştir.

            AB, 2001 tarihli  Türkiye Katılım Ortaklığı Belgesi ile (2003 tarihinde revize
            edilmiştir), ülkemiz  için katılım  öncesi süreçte göç  ve iltica alanını da  kapsayan
            “Adalet ve İçişleri” alanına yönelik olarak kısa ve orta vadeli hedef ve öncelikleri de
            belirlemiştir. Ülkemiz, bu belgeye cevaben hazırladığı 24 Mart 2001 tarihli “Avrupa
            Birliği Müktesebatının Üstlenilmesine ilişkin Ulusal Program”da ise, söz konusu
            önceliklerin gerçekleştirilebilmesi için gereken reform sürecini bir zaman çizelgesiyle
            ortaya  koymuştur.  Revize  edilerek,  24  Temmuz  2003  tarihinde  Resmi  Gazete’de
            yayımlanan 2003 tarihli Ulusal Program’ın 24-1 no’lu “İltica Alanında AB Mevzuatına
            Uyumun Başlatılması ve İltica Alanında Kapasitenin Geliştirilmesi” başlıklı bölümünde,
            ülkemiz, “İltica alanında AB mevzuatına uyumun başlatılması, mülteciler için konaklama
            ve sosyal destek mekanizmalarının geliştirilmesi çalışmalarının sürdürülmesi, iltica
            alanındaki  idari  ve  teknik  kapasitenin  geliştirilmesi,  Taslak  İltica  Yasasının  2005
            tarihinde yürürlüğe girmesini takiben, ilgili alanda idari düzenlemeler çıkarılarak, bu
            alanda başlatılan AB mevzuatı ile uyum çalışmalarına devam edilmesi” taahhüdünde
            bulunmuştur.


            Bu Ulusal Programa eklenmiş zaman çizelgesinde, “İçişleri Bakanlığı bünyesinde mülteci
            statüsünün tespitine ilişkin karar vermede merkezi ve tek yetkili bir ihtisas kurumu
            kurulması ve operasyonel kapasitenin geliştirilmesi için mevzuat, teşkilatlanma, idari
            yapı ve altyapı ihtiyaçlarının karşılanması” 2004-2005 yıllarında yapılması gerekenler
            arasında sayılmıştır.

            Türkiye bu çerçevede, göç ve iltica alanındaki AB müktesebatına uyum sağlanabilmesi
            amacıyla; 2002 yılında sınır kontrolü, göç ve iltica konularında çalışan farklı kurumları
            bir araya getirdiği özel bir görev gücü tesis etmiş; akabinde ise bu üç konuda strateji
            belgeleri oluşturarak, iltica, göç ve sınır kontrolü alanlarında AB müktesebatına uyum
            çalışmalarında izleyeceği temel ilkeleri, stratejiyi ve öncelikleri belirlemiştir.


                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92